آخرین ساخته پیمان معادی، «بمب: یک داستان عاشقانه»، نامزد نهایی جایزه بهترین موسیقی در جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک شد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیمان معادی، کارگردان و بازیگر بین‌المللی سینمای ایران، در فیلم «بمب یک عاشقان» از النی کاریندرو که با کارگردانان بزرگی چون تئو آنجلوپولس همکاری داشته است، به عنوان آهنگساز بهره برده و حالا او به عنوان یکی از پنج نامزد جایزه بهترین موسیقی دوازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک انتخاب شده است.

این نخستین بار است که جایزه بهترین موسیقی فیلم به فهرست جوایز آسیاپاسیفیک اضافه شده و حالا این آهنگساز یونانی برای فیلم «بمب یک داستان عاشقانه» با هری کرگسون ویلیامز برای ساخت موسیقی فیلم «نفس» (استرالیا)، هیلدور گونادوتیر و یوهان یوهانسون برای موسیقی فیلم «مریم مجدلیه» (استرالیا، بریتانیا)،‌ رایان کایابیاب برای فیلم «پورتره» (فیلیپین) و عمر فادل برای ساخت موسیقی متن فیلم «یوم‌الدین» (مصر) رقابت می‌کند.

النی کاریندرو بیشتر برای ساخت موسیقی فیلم‌های «تئو آنجلوپولوس» کارگردان نامدار یونانی چون فیلم «ابدیت و یک روز» شناخته شده است. فیلم «بمب: یک داستان عاشقانه» نخستین همکاری این آهنگساز مطرح با سینمای ایران محسوب می‌شود.

مجله تایم النی کاریندرو را به عنوان برترین موسیقی‌دان در قید حیات یونان معرفی کرده؛ او از دهه ۱۹۷۰ میلادی به ساخت موسیقی برای سینما و تئاتر مشغول بوده است اما ساخت موسیقی فیلم «سرگردان» به کارگردانی کریستوفوروس کریستوفیس در سال ۱۹۷۹ نقطه عطفی در کارنامه هنری او ایجاد کرد.

پیمان معادی و النی کاریندرو

کاریندرو همکاری گسترده‌ای با تئو آنجلوپلوس سینماگر نامدار یونانی داشته و در فیلم‌های «گام معلق لک لک» (۱۹۹۱)، «ابدیت و یک روز» (۱۹۹۸)، «دشت گریان» (۲۰۰۳) و «غبار زمان» (۲۰۰۸) با «آنجلوپلوس» همکاری داشته است، در سال ۲۰۱۵ چندین قطعه ساخت کاریندرو در فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» به کارگردانی جورج میلر مورد استفاده قرار گرفت.

مراسم دوازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک روز ٢٩ نوامبر (٨ آذر) در بریزبن استرالیا برگزار خواهد شد و فهرست کامل نامزدهای این رویداد سینمایی روز ۱۷ اکتبر ( ٢٥ مهر) اعلام می‌شود.

پخش بین‌المللی فیلم «بمب،یک داستان عاشقانه» به تهیه‌کنندگی احسان رسول اف که سال گذشته در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با استقبال فراوان مخاطبان روبرو شد، برعهده نسرین میرشب و کمپانی «دریم‌لب» است.

خبرآنلاین

 فیلم سینمایی «لس آنجلس- تهران» به کارگردانی تینا پاکروان است. این فیلم به زودی اکران خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پشت صحنه فیلمبرداری «لس‌آنجس- تهران» به کارگردانی تینا پاکروان منتشر شد. در این ویدئو مراحل گریم‌های مختلف پرویز پرستویی و دیگر بازیگران این فیلم نمایش داده شده است.

پرویز پرستویی، مهناز افشار، ماهایا پطروسیان، ژوبین رهبر، شیرین یزدان‌بخش، زهیر یاری، بانی ‌پال شومون، علی جناب و گوهر خیراندیش بازیگران این فیلم سینمایی هستند. تینا پاکروان تهیه کنندگی «لس آنجلس- تهران» را با مشارکت علی حسینی برعهده دارد.

این فیلم سینمایی در ژانر کمدی- فانتزی ساخته می‌شود. فیلمنامه «لس آنجلس- تهران» به صورت مشترک توسط آنالی اکبری و تینا پاکروان به نگارش در آمده است.

خبر آنلاین

ایرنا نوشت: تهیه کننده و کارگردان داش آکل گفت که این فیلم بازسازی فرهنگ اصیل ایران برگرفته از سنت‌های دیرین و مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است.

 

محمد عرب با بیان اینکه هر کارگردان و هنرمندی به هر اثری نگاه متفاوت دارد، گفت: رسانه های برون مرزی من را به ساختن فیلم اسلامی متهم می کنند و منتقدین داخلی هم داش آکل را کپی برداری و جعل فیلم قبلی می دانند و در چنین وضعیتی سکوت کارشناسان و اهل فن جای تعجب دارد.

تهیه کننده و کارگردان داش آکل اضافه کرد: متاسفانه در جامعه امروز ما سنت جوانمردی که ریشه در فرهنگ دیرین ما دارد کمرنگ شده است و ما با این فیلم خواستیم ارزش های اصیل ایرانی همچون پهلوانی و عیاری که منطبق بر فرهنگ اسلامی هم هست را احیا کنیم.

مهران غفوریان

وی با کم نظیر توصیف کردن هنرمندی بازیگران داش آکل گفت: مهران غفوریان که در افکار عمومی چهره طنازی است یکی از بهترین نقش های جدی خود را در این فیلم اجرا کرد و حسین یاری به عنوان بازیگر اصلی باوجود اجرا در ماه رمضان و روزه بودن، فوق العاده بود. 

عرب اضافه کرد: مقایسه من با کیمیایی کار درستی نیست و اینکه چون ایشان فیلمی ساخته و دیگران نباید نسخه مشابه آن را بسازند فکر غلطی است ضمن اینکه هدفم از ساخت داش آکل متفاوت بود.

خبر آنلاین

از جیغِ منجنیق تا آلبوم چاوشی

چهارشنبه, 21 شهریور 1397 15:08

در شرایطی که آلبوم «ابراهیم» چاوشی مورد توجه رسانه‌ها و منتقدان قرار گرفته است، از کتاب «منجنیق» که در برگیرنده مجموعه غزل‌های حسین صفا است که چاوشی آن‌ها را خوانده، چندان یادی نمی‌شود.

 

سام منصف

شاید جذاب‌ترین خبرِ این روزها در حوزه‌ موسیقی، انتشار آلبوم «ابراهیم» باشد، آلبومی که تمام اشعارش برگرفته از کتاب «منجنیق»، مجموعه غزل‌های حسین صفا است.

چاوشی به عنوان خواننده‌ای هوشمند با شناخت از شعر و دلبستگی‌اش به آثارِ کلاسیک ادبی، به درستی متوجه تاثیر کلام حسین صفا و خاص بودن ترکیبی که موسیقی و صدای او در گره‌خوردن با اشعار حسین صفا ایجاد می‌کند، شده است . او در «ابراهیم» قدم را فراتر گذاشته و به سراغ غزل‌های مدرن این شاعر معاصر رفته‌ است.

جای تامل دارد که اشعاری که پیش از این آلبوم، در کتاب «منجنیق» بی هیچ مسئله‌ای چاپ شده‌اند، با توجه به اینکه کتاب با مداقه‌ بیشتر خوانده می‌شود، چطور در قطعه موسیقی (با وجود عواملی جز کلمه و عدم تمرکز کافی مخاطب) مورد حساسیت ممیز قرار می‌گیرد؟ آیا دلیل این حساسیت، دست دادن بهانه‌ای برای جلوگیری از دیده‌شدن و خوانده‌شدنِ محتوایی با چنین ویژگی‌هایی نیست؟

در شرایطی هستیم که تیراژ کتاب به ویژه کتاب شعر در سال‌های اخیر به ۴۰۰ الی ۵۰۰ نسخه در هر چاپ رسیده است، در صورتی که قیمت كتاب تقریبا چندبرابر شده است. بارها از اخبار می‌شنویم که آمار مطالعه در کشور رو به کاهش است. محتوای کیفی آثار به شدت نزول کرده است تا جایی که مخاطب ِ عام به چنان بحرانی در تشخیص رسیده که مبتذل ترین محتوا را به عنوان شعر می پذیرد و مصرف می‌کند. دور از انتظار نیست که مدیریتی که شرایط فرهنگ‌ و‌ هنر را به این نقطه رسانده است، امروز سد راهِ آلبومی شود که مخاطب را به شکلی از شعر پیوند می‌زند که با دقت و تعمق در آن، شاید بتواند راه گمشده‌اش در درک آثارِ ادبی را بازیابد.

پیش از این به برخی ویژگی‌های غزل حسین صفا در نوشتاری تحت عنوان «غزل غریب بعد از غریب غزل» اشاره کرده‌ام.

حسین صفا با تاکید بر توسعه در شکل ظاهریِ غزل، نشان داده است که دست‌بردن در ساختمان غزل با پایبندی به اصول کلیِ شکلِ آن (تساوی مصاریع- وزن عروضی- ردیف و قافیه) نه تنها امکان پذیر است بلکه می‌تواند عرصه‌ای باشد برای برای ارتباط بیشتر و عمیق‌تر با ادبیات متجدد.

توسعه در ساختار قالب، تکنیک، ترکیب‌سازی و لحن‌سازی‌ای که صفا در ارتباط با ادبیات معاصر به آن رسیده است، روح تازه‌ای به غزل داده است.

گذشته از ویژگی‌های فنیِ غزل‌های صفا، اشعار استفاده‌ شده در آلبوم ابراهیم دارای موضوعات و تاویل‌هایی هستند که با آن‌چه امروز توسط دیگران خوانده و شنیده می‌شود، تفاوتِ‌سطح معناداری دارد.

دوستی و همکاری دو پدیده در موسیقی پاپ و شعر معاصر، اتفاقی نادر است که نه تنها می‌تواند مولّدِ آثاری ماندگار و فراگیر در پیوند موسیقی و ادبیات باشد، بلکه می‌تواند عاملی باشد برای ایجاد گفتمان بین اقشار ادبی و هنری ِ مختلف که متاسفانه عدم وجود روحیه و ظرفیت لازم در جامعه فرهنگی و هنری ما منجر به نادیده گرفته‌شدن این اتفاق و از دست دادن این فرصت خواهد شد.

زبان حسین صفا همان مدینه فاضله‌ای است که در آن، واژه‌ «رژ و سرنگ» کنار «خیام و مولوی» می‌نشینند و طوری در هم تنیده می‌شوند که نه تنها ذره‌ای از ابتذال در خود ندارند بلکه با حذف هرکدام از آن‌ها، آن دیگری ابتر و ناقص می‌ماند و از طرفی در ترکیب و حضور این واژه‌ها جهانی بازنمایی می‌شود که شبیه دنیای شطح و کشف و شهود عرفاست. عارفانی که تجربه و دغدغه‌ زندگی در دنیای مدرن دارند.

کتاب منجنیق و آلبوم ابراهیم

قطعا اولین و طبیعی‌ترین خواست یک نویسنده، مطالعه‌ اثر مکتوبش است، چرا که شعر به عنوان یک هنرِ کلامی، برای رسا بودن، هر چه از عوامل دیگر (موسیقی یا جلوه‌های بصری) فاصله بگیرد بیشتر به شخصیت حقیقی خود نزدیک می‌شود و مخاطب ِ فهیم بایست حتی بعد از برخورد با شعر در متن ِ سایر ژانرهای هنری به سمت بهره‌بردن از شکل بی پیرایه‌تر شعر حرکت کند.

ناگفته نماند در شرایطی که طرفداران محسن چاوشی که از اقشار مختلف مردم‌اند نسبت به حواشی انتشار آلبوم واکنش نشان می‌دهند و روزنامه‌ها دائم این خبرها را دنبال می‌کنند، جامعه‌ ادبی که قاعدتا بایست از ارزش «منجنیق» و نیاز ادبیات به آن دفاع و صحبت کند، نه تنها نسبت به مغفول ماندن جایگاه اثر صفا واکنشی نقادانه و معترضانه نشان نمی‌دهد بلکه سکوت می‌کند تا عمق فقر فرهنگی در چنین روزهایی نمود بیشتری داشته باشد.

آلبوم «ابراهیم» که با توجه به فروش بی‌سابقه اینترنتی خود در اولین روزهای انتشار به وضوح مورد توجه قرار گرفته‌است، چیزی نیست جز «جیغ ِ منجنیق»؛ منجنیقی که حسین صفا با خون دل و عرق‌ریزیِ روح برپا کرده است اما از جانب آنهايی که نباید، بی‌مهری می‌بیند. بی مهری‌ای که بیش از هر چيز روح فرهنگ را كدر خواهد کرد.

خبر آنلاین

هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی با توجه به قوانین مربوطه، به فهرستی کوتاه مرکب از سه فیلم برای بررسی‌های تکمیلی رسیده است.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هیات معرفی فیلم ایرانی در سال جاری نیز به روال معمول با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی در تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است. اعضای این هیات عبارتند از آتوسا قلمفرسایی (طراح صحنه و لباس) و محمد آلادپوش (فیلمبردار)، امین تارخ (بازیگر)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه نویس)، رامین حیدری فاروقی (مستندساز)، محمدمهدی عسگرپور (کارگردان) و قاسم قلی پور (تهیه کننده) و رائد فریدزاده (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی).

در نخستین جلسه این هیات، ابتدا علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن خوشامدگویی از ادامه این تعامل مطلوب خانه سینما ابراز رضایت کرد و برخی از رویکردهای متفاوت نسبت به اهمیت و سابقه شرکت در این مراسم بزرگ سینمایی را برشمرد.

او روند معمول مبنی بر هماهنگی‌های اولیه با فرهنگستان جهت برخورداری از فرصت کافی برای تشکیل کمیته‌ای که اعضای آن در تولید و بهره‌برداری از فیلم‌های اکران شده طی یک سال گذشته ذینفع به حساب نیایند و انجام مکاتباتی با سازمان سینمایی کشور و خانه سینما پس از دریافت اسامی فیلم‌های حائز شرایط و اعضای معرفی شده جهت عضویت و حضور در این هیات را تشریح کرد.

پس از آن، اعضای هیات با بازخوانی مقررات وارد بررسی‌های تخصصی شدند. مقررات فرهنگستان که در سال جاری در شکل بیان مفاد - به ویژه در زمینه نحوه انتخاب فهرست کوتاه و نامزدها- تغییراتی قابل توجه داشته است، احراز شرایط ذیل را برای فیلم‌های حاضر در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان ضروری دانسته است:

تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگ‌هایی اساساً به زبانی غیر انگلیسی.

امکان معرفی پویانمایی و یا مستند بلند.

نخستین اکران عمومی در کشور مبداء در فاصله زمانی یک سال گذشته به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما (بنا به مدارکی که می‌بایست به فرهنگستان تحویل شود، این نمایش متوالی می‌بایست در حداقل یک سالن سینمای ثابت اتفاق افتاده باشد)

برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما.

عدم پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی به هر صورتی (به جز نمایش‌های غیر انتفاعی فرهنگی)

ارایه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم.

عدم ضرورت نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده.

در این جلسه پس از بازخوانی مقررات، رائد فریدزاده در مقام سخنگوی هیات در مورد پیشرفت کار هیات گفت: «در روند بازخوانی مقررات و بررسی فهرست کلیه فیلم‌های اکران شده و حتی حاضر در نوبت اکران شامل بر ۱۱۰ عنوان و بازبینی برخی از عناوین مورد بررسی، هیات به فهرست کوتاه سه فیلم جهت انتخاب گزینه نهایی رسید:

«بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی و «شماره ۱۷ سهیلا» ساخته محمود غفاری.

خبر آنلاین