دور دوم اکران اینترنتی مستند «توران خانم» آغاز شد و رخشان بنی‌اعتماد در حاشیه یکی از این اکران‌ها از نگارش فیلمنامه زندگی این شخصیت فرهنگی با همکاری فرهاد توحیدی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کن» این جمله ای است که توران میرهادی از زبان مادرش بیان می کند. توصیه‌ای که اگر سرلوحه زندگی کسی قرار بگیرد شاید کمتر از توران خانم نشود. شخصیتی که هر مصیبتی که در زندگی داشته را به یک کار فوق‌العاده تبدیل کرده. مدرسه‌ای با متد جدید آموزشی تاسیس کرده، شورای کتاب کودک را راه‌اندازی کرده و بیش از 30 سال برای تدوین فرهنگنامه کودکان و نوجوانان فعالیت کرده است. فرهنگنامه بی‌نظیری که در زمان حیات توران میرهادی تا جلد شانزدهم آن تدوین و رونمایی شد و تیم همکاران او در حال آماده‌سازی جلدهای بعدی آن هستند. 

شاید برای همین است که حالا، بعد از مستند موفق «توران خانم» و پس از فقدان این شخصیت پرتلاش فرهنگی، رخشان بنی‌اعتماد تصمیم گرفته داستان زندگی او را به صورت فیلمنامه بنویسد و احتمالا فیلم آن را بسازد.

او این خبر را در یکی از نمایش‌های دور دوم اکران اینترنتی مستند «توران خانم» اعلام کرد. در این مراسم که نازنین برق‌نورد تدوینگر این مستند هم حضور داشت، پس از نمایش «توران خانم» رخشان بنی اعتماد و نازنین برق‌نورد به سوالات تماشاگران آن پاسخ دادند.

در ابتدا رخشان بنی‌اعتماد درباره دغدغه‌ای که باعث شد تا به سراغ زندگی توران میرهادی برای ساخت مستند برود گفت: ««توران خانم» اولین فیلمی بود که برای پروژه «کارستان» کلید خورد و آخرین فیلمی بود که آماده شد. یک دغدغه خیلی قدیمی از خیلی سال پیش داشتم که فکر می کردم جامعه ما به دلیل محدودیت‌هایی که در مهمترین رسانه این مملکت یعنی تلویزیون وجود دارد از شناخت شخصیت‌های اثرگذار در فرهنگ، صنعت و هنر جامعه محروم هستند و این شخصیت‌ها به دلیل فیلترهایی که رسانه عمومی ما با خودی و ناخودی کردن افراد دارد دیده نمی‌شوند. 

بنابراین پروژه «کارستان» یک نیاز بود به خصوص برای جوان‌ها که الگوهای الهام‌بخش که بتوانند با آنها هم‌ذات‌پنداری کنند ندارند. بنابراین انسان‌های مختلفی در این پروژه معرفی شدند ولی توران خانم میرهادی یک شخصیت استثنایی در تاریخ و فرهنگ ما است. کسی که به حق یکی از معماران نهاد کودکی است. ما اشاره‌های کوچکی در این مستند به شخصیت خانم میرهادی کردیم ولی واقعا این شخصیت چندصدوجهی هرکدام از ابعاد وجودی‌شان یک درس است. ما از سال 91 تا 95 همراه ایشان بودیم تا بخشی از زندگی ارزشمند این اسطوره تلاش و هدفمندی را بتوانیم نشان بدهیم.»


کارگردان «توران خانم» که این مستند را با همکاری مجتبی میرطهماسب ساخته است در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جمله معروفی که در فیلم از زبان مادر توران میرهادی نقل می شود و تاثیر آن در زندگی او گفت: «چیزی که من از زندگی کردن با خانم میرهادی که ساعت‌های زیادی با هم بودیم،   فهمیدم این بود که شاید بشود گفت تمام جملاتی که در فیلم می‌گویند از جمله همین جمله کلیدی در ذات توران خانم جاری بود و اینطور نبود که اینها را به صورت موعظه بگویند یا شعار باشد. او در جزئی‌ترین موارد به این جمله معتقد بود. توصیه می‌کنم کتاب‌های توران میرهادی را بخوانید تا با جهان‌بینی او بیشتر آشنا شوید.»

مستند «توران خانم» حاصل 4سال همراهی تیم تولید با او بود. حضور در جلسات شورای کتاب، جلسات تدوین فرهنگنامه و حضور در لحظه لحظه زندگی توران میرهادی. رخشان بنی‌اعتماد در پاسخ به این سوال که آیا استراتژی از پیش مشخص شده‌ای برای روند داستانی مستند داشتید هم گفت: «سعی کردیم در این مقطع از زندگی ایشان روی مهمترین کاری که ایشان در حال انجام آن بودند یعنی تدوین فرهنگنامه کودک و نوجوان متمرکز شویم. می‌دانستیم که ایشان خیلی برای آینده این کار نگران بودند. می‌دانستیم می‌خواهیم چه کنیم و راش سرگردان نداشتیم و می‌دانستیم این کار چه از آب درمی‌آید. موقعیت‌های مختلف زندگی ایشان را سر فرصت گرفتیم و به دنبال فرصت‌هایی بودیم که توران خانم را در بین بچه‌ها بگیریم. استراتژی‌مان از نظر موضوع و روند فیلم مشخص بود ولی اینطور نبود که فیلمنامه داشته باشیم و می‌شود گفت همه اینها در طول کار پیش رفت.»

او در ادامه در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره اینکه از کجا با خانم میرهادی آشنایی داشته گفت: «خانم میرهادی برای من ناشناخته نبود و با او آشنایی داشتم. همیشه فکر می‌کردم من اگر شاگرد خانم میرهادی بودم حتما موفق‌تر بودم. در حقیقت برای نسل من خانم میرهادی شخصیت شناخته شده‌ای هستند من دلم می‌خواست جوانترها ایشان را بشناسند. اگر در صدتا کتاب درباره ایشان می‌خواندیم هیچوقت اثر شنیدن صدای عصای او روی پله‌ها و صدای نفس‌هایش را نداشت. برای من جالب بود که مجتبی میرطهماسب هم که از نسل فرزند من بودند هم این دغدغه را داشت و ما تصمیم گرفتیم با هم این مستند را بسازیم.»

کارگردان مستند «توران خانم» همچنین درباره اینکه آیا شخصیت‌های دیگری هستند که دوست داشته باشد درباره آنها مستند بسازد گفت: «حتما شخصیت‌ها کم نیستند من دیگر فرصت ندارم. امیدوارم بقیه این کار را بکنند. در طول شش، هفت سال گذشته «کارستان» ساخته شد. درباره خانم مه لقا ملاح مادر محیط زیست ایران و اسکندر فیروز که پدر محیط زیست ایران است ساخته شد. این سرزمین اصلا شخصیت‌های چه شناخته شده یا گمنام ولی باارزش کم ندارد ولی طبیعتا من هم عمر محدودی دارم  و نمی‌توانم از پس ساخت همه آنها بربیایم.»


شیرین برق‌نورد هم درباره ویژگی‌های تدوین مستند «توران خانم» با اشاره به این نکته که این مستند سنگین‌ترین کاری بوده که با رخشان بنی‌اعتماد  و مجتبی میرطهماسب انجام داده گفت: «4سال فیلمبرداری شده بود و تعداد راش‌ها خیلی زیاد بود، همچنین در مواجهه با چنین شخصیتی و اینکه می‌دانستم ساختاری که کارگردان‌ها در نظر داشتند ظریف و پنهان و فارغ از فرافکنی است. راش‌های چنین شخصیتی زیر دست من بود و 5ماه و نیم تدوین این فیلم زیر دست من بود. 127 ساعت راش داشتیم و می‌توانم بگویم من لحظات خیلی زیادی را با خانم میرهادی می گذراندم و به تمام لحظات و نفس‌ها و قدم‌های او همراه بودم و خیلی روی من تاثیر گذاشتند.»

منبع : خبر آنلاین

 ایسنا نوشت: شهرام ناظری پیشنهاد می‌دهد «استادیوم صد هزار نفری آزادی را در اختیار ما بگذارند تا با همراهی گروه‌های موسیقی دیگر، شب‌های متعددی به شکل رایگان برای مردم کنسرت برگزار کنیم.»

 

استاد آواز ایرانی درباره اجرای کنسرت خیابانی می‌گوید: اگر این موضوع برای سرپوش نهادن بر مشکلات دیگر نباشد و اگر به شکل جدی مجوز بدهند، با وجود اینکه دورنمای چندان درستی از اجرای کنسرت خیابانی ندارم، بدون شرط چنین کنسرتی را برگزار می‌کنم.

او با تاکید ادامه می‌دهد: البته امیدوار هستم برای این کار مدام ما را در رفت ‌و آمد قرار ندهند تا وارد ماه محرم شویم و دیگر نتوانیم اجرایی داشته باشیم.

شهرام ناظری

ناظری با بیان اینکه پیشنهاد دیگری نیز در این زمینه دارد، می‌گوید: استادیوم صدهزار نفری آزادی را در اختیار ما بگذارند تا با همراهی گروه‌های موسیقی دیگر، شب‌های متعددی به شکل رایگان برای مردم کنسرت برگزار کنیم.

همایون شجریان اولین خواننده‌ای بود که اعلام کرد در صورتی که مشکل مجوز وجود نداشته باشد بدون هیچ انتفاعی اقدام به برگزاری کنسرت خیابانی می‌کند. تصمیم شجریان با استقبال خانه موسیقی، شورای شهر و شهرداری تهران روبرو شد. دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز با انتشار متنی، تاکید کرد که برای صدور سریع مجوز کنسرت‌های رایگان در حمایت از مردم همکاری می‌کند. در ادامه چند خواننده دیگر نیز برای اجرای کنسرت رایگان خیابانی اعلام آمادگی کردند.

منبع : خبر آنلاین

محسن تنابنده با انتشار عکسی لئوناردو پادوانی بازیکن تیم ملی استقلال بابت زحماتش برای این تیم تقدیر کرد. او در توصیف عکس این بازیکن به نوشتن جمله استقلال و هودارانش مدیونت هستند بسنده کرد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن تنابنده تصویری از لئوناردو پادوانی مدافع برزیلی تیم فوتبال استقلال را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: «استقلال و هواداراش به تو مديونن.»

پادوانی که نزدیک به هشت ماه به دلیل مصدومیت شدید از ورزشگاه دور بود، شب گذشته در بازی استقلال و تراکتورسازی با ویلچر به استادیوم آزادی آمد و مورد تشویق هواداران استقلال قرار گرفت.

پست اینستاگرامی محسن تنابنده برای لئوناردو پادوانی

خبر آنلاین

امیر جدیدی در اولین روز اکران فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی در پردیس ملت به همراه مخاطبان به تماشای این فیلم می‌نشیند.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نخستین روز اکران فیلم سینمایی «تنگه ابو قریب» به کارگردانی بهرام توکلی، امیر جدیدی امشب 17 مرداد ساعت 22 در پردیس ملت با مخاطبان به تماشای این فیلم می‌نشیند.

«تنگه ابو قریب»به نویسندگی و کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان که عنوان بهترین فیلم جشنواره سی و ششم فیلم فجر را به خود اختصاص داد، از امروز اکرانش را در تهران و شهرستان‌ها اغاز کرده است. 

امیر جدیدی، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ و مهدی پاکدل بازیگران اصلی این فیلم هستند.

منبع : خبر آنلاین

حامد عنقا، تهیه‌کننده و نویسنده «پدر»، با اشاره به زندگی شیک و تجملی شخصیت‌های این سریال تاکید می‌کند مهم نیست کسی لاکچری زندگی می‌کند، مهم این است آن را از راه غیر مشروع به دست نیاورده باشد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سریال «پدر» در همین مدت کمی که روی آنتن شبکه دو سیما رفته است، حرف و حدیث‌های فراوانی از طرف منتقدان و موافقان خود به همراه آورده است. یکی از این موارد، شیک و لاکچری بودن زندگی بیشتر شخصیت‌های سریال است که به نظر بسیاری از مخاطبان بدجوری تو چشم می‌زند. 

حامد عنقا، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس سریال پرحاشیه «پدر» در گفت‌وگو با خبرآنلاین در توجیه لاکچری بودن خانه‌ها، ماشین‌ها و خانواده‌های کاراکترهای اصلی سریال می‌گوید: «یک وقت تو پسر سفیر هستی که اگر پدرت به شغل سفارت نرسیده بود، به عنوان آبدارچی هم کسی استخدامت نمی‌کرد، چون حالا پسر فلان سفیری، به واسطه رانت و موقعیت‌هایت توانستی به یک ثروتی برسی و به ما هم زندگی شخصی‌ات هیچ ربطی ندارد، ولی وقتی می‌آیی بیرون تبلیغش را می‌کنی، می‌شود سوال پیش بیاید که این عروسی که گرفتی و همسر محترم شما به عنوان یک مدل اسلامی لباس اسلامی را تبلیغ می‌کند، این پول از کجا آمده است؟»

او ادامه می‌دهد: «ولی وقتی فردی هست که همه ساعت‌هایی که من داشتم ول می چرخیدم کار می‌کرده یا زمانی که من رمان می‌خواندم روزنامه‌های اقتصادی را ورق می‌زده که از بورس چه سهامی بخرد که بعد از سه سال گران شود بتواند بفروشد، کاملا مشروع پولدار شده است؛ چون نه نزول داده نه نزول گرفته؛ این ها با هم فرق می‌کند.»



عنقا تاکید می‌کند: «همین حاج‌علی تهرانی در سریال «پدر» که می‌گوید بابای من یک کارگاه ریسندگی داشت و من کنارش کار کردم و سرمایه‌ام را زیاد کردم و نگاهش این است که روزیِ من و یک سری آدم دیگر را می‌دهد، با همه اینها فرق می‌کند. ممکن است شکل جانماز آب کشیدن باشد این‌که می‌گویم، یک چیزی را فراموش نکنیم که سوال به معنای درخواست کردن و دست دراز کردن در اسلام مذموم است؛ فقر که امروز خیلی‌ها به عنوان فخر به سینه‌شان می‌زنند، همان چیزی است که حضرت رسول فرمود: «فقر روسیاهی دو دنیا است» و همان چیزی است که امام صادق گفت: «من نگرانم از خانه‌ای که فقر در آن با کفر همنشین شود». اگر خلیفه مسلمین که علی ابن ابیطالب است، شب گرسنه می‌خوابد، این به معنای نداری‌اش نیست، به معنای این است که می‌خواهد حال پایین‌ترین مردم مملکتی که امیرش است را بداند. این دستور اسلام است. اینکه می‌پرسید چرا فلان شخصیت لاکچری زندگی می‌کند، باید جواب داد شکر روزی‌ای که خدا به تو داده، بهره‌مندی از آن است.»

منبع : خبرآنلاین