تبلیغات

تاريخچه و فرايند بافت فرش ايران

سه شنبه, 25 ارديبهشت 1397 04:52

قديمترين فرش دستبافت ايرانی در سال 1949 در دومين مرحله کاوشهای باستان شناس روسي، رودنکو در منطقه پازيريک کشف و به نام فرش پازيريک ناميده شد.


رودنکو در کتابی که به مناسبت اين اکتشافات در سال 1953 در روسيه منتشر کرد، درباره فرش مکشوفه توضيحات مفصلی نگاشت و آن را صراحتا کار ايران و قديمی ترين فرش ايرانی در دنيا بيان نمود. او نوشت: "بدون اينکه بتوانيم به طور حتم بگوييم اين فرش کار کداميک از سرزمين های ماد-پارت(خراسان قديم) يا پارس است، تاريخ فرش مذکور و پارچه هايی که در پازيريک کشف شد قرن پنجم و يا اوايل قرن چهارم پيش از ميلاد تشخيص داده می شود."

 

سپس او اضافه می کند: "تاريخ اين قالی از روی شکل اسب سواران معلوم می شود. طرز نشان دادن اسبهای m10.jpgجنگی که به جای زين قالی بر پشت آنها گسترانده اند و پارچه روی سينه اسب از مشخصات آشوريها می باشد اما در روی فرش پازيريک ريزه کاريهای مختلف و طرز گره زدن دم اسبها ، در نقوش برجسته تخت جمشيد نيز ديده می شود."


در زمان تسلط مغولها (قرن سيزدهم و چهاردهم ميلادي) قالی بافی به سطح بسيار رفيعی از زيبايی وتکنيک رسيد. شکوفايی اين صنعت شايد با حکومت غازان خان (1307-1295 ميلادي) مصادف بود.


اما اوج قالی کلاسيک ايرانی را که از آن با رنسانس قالی ايران ياد می شود زمان سلاطين صفوی (1722-1499 ميلادي) به ويژه زمان حاکميت شاه طهماسب اول (1587-1524 ميلادي) و شاه عباس کبير(1629-1587 ميلادي) ثبت کرده اند. از اين دوران حدود 3000 تخته فرش به يادگار مانده که درموزه های بزرگ دنيا و يا در مجموعه های شخصی نگهداری می شوند.


در اين دوران در کنار قصرهای پادشاهان کارگاههای قالی بافی بناشد و مراکز گوناگون که قبلا در تبريز ، اصفهان ، کاشان ، مشهد ، کرمان ، جوشقان ، يزد ، استرآباد ، هرات و ايالات شمالی نظير شيروان ، قره باغ و گيلان وجود داشتند توسعه و رونق بيشتری گرفتند.


در همان زمان ، نقاشان و نگارگران بلندپايه طرحهای خلاصه شده و ترکيبی ترنج در وسط قالی و لچکها را در آن وارد کردند. يعنی همان طرحی که قبلا به زيباترين وضعی در قرن پانزدهم روی جلد کتابهای ارزشمند به کار می رفت.


با اشغال کشور بوسيله افغانها (1722-1721 ميلادي) اين صنعت و هنر رو به انحطاط گذاشت.
در قرن نوزدهم قاليهای ايرانی ، بويژه فرشهای نفيس ناحيه تبريز به اروپا راه يافتند. از سوی کشورهای اروپايی نمايندگانی به تمام کشورهای مشرق زمين گسيل شدند و با رقابت بسيار فشرده کليه فرشهای کهنه و عتيقه را گردآوری کرده به قسطنطنيه که هنوز هم مهمترين بازار قالی مشرق زمين بود فرستادند.


با به پايان رسيدن منابع فرشهای کهنه ، شرکتهای انگليسی (زيگلر 1883 م) آمريکايی و آلمانی به طور نامحدود اقدام به تاسيس کارگاههايی در تبريز ، سلطان آباد(اراک) ، کرمان کردند. اين روال تا جنگ جهانی اول که توليد قالی به طور قابل توجهی افزايش يافته بود ادامه داشت.

 

فرش دستبافت, فرش ايران, بافت تابلو فرش

 

فرايند بافت
مراحلی كه برای شروع بافت يك فرش مي‌بايست رعايت گردد عبارتند از:

 

1ـ آماده‌سازی مواد اوليه شامل نخ‌چله، نخ پشمي(خامه)، نخ پود.
2ـ آماده‌سازی دستگاه (دار) و ابزار.
3ـ آماده‌سازی نقشه مورد نظر.
4ـ چله‌كشی (نصب نخ چله يا تارها بر روی دار قاليبافي).
5ـ بافت گليم، ابتدای فرش.
6ـ ساده‌بافی ابتدای فرش، انجام عمل گره زدن بر روی تارها به وسيله خامه.
7ـ نقشه‌خواني، انجام عمل گره زدن براساس خانه‌های رنگی نقشه.
8ـ انجام عمل پودكشی (پود زير يا ضخيم و پود رو يا نازك) و عمل كوبيدن پودها.
9ـ شيرازه پيچی كناره‌ها.
10ـ عمل كوبيدن رج‌ها و قيچي‌زدن سرپرزهای اضافي.
11ـ رعايت در جلوگيری از معايب احتمالی هنگام بافت.
12ـ پايين‌كشی :اتمام كار يك فرش بافته شده.


توضيح اينكه در يك فرش تراكم گره‌ها و ظرافت آنها نمايانگر ميزان مرغوبيت و كيفيت فرش است. بدين معنی كه هر چه تعداد گره‌ها زيادتر و در اصطلاح فرشبافی هر چه پرتر باشد كيفيت آن بالاتر خواهد بود.


بطور كلی در قاليبافی ايران دو نوع گره متداول است.
1ـ گره تركی (قيورد ـ متقارن) تبريز، هريس همدان، عشاير فارس و ....


2ـ گره فارسی (سنه ـ نامتقارن) فارسي‌زبانان، اراك، اصفهان، مشهد، بيرجندؤ كرمان، نائين، كاشان، قم و ....


رجشمار
رجشمارهای رايج در فرشبافی ايران از 20 تا 90 رجی مي‌باشد.
معمولاً فرشهای درشت‌باف 20 و 25 رجی و فرشهای ايلياتی درشت‌بافت معمولاً حدود 30 رجی هستند فرشهای متوسط خوب 40، 45 و 50 رجی هستند. فرشهای خوب 50 تا 90 رجی هستند. 
منبع:irancarpet.ir

«به وقت شام» در کره و ژاپن روی پرده می رود

سینماپرس: تازه ترین اثر «ابراهیم حاتمی کیا» در اواخر تابستان سال جاری در کشورهای کره جنوبی و ژاپن به نمایش در خواهد آمد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در ابتدای راه اکران بین المللی، اواخر تابستان در کشورهای کره جنوبی و ژاپن به نمایش در خواهد آمد.

این فیلم سینمایی که به سه زبان بین المللی ساخته شده است از سوی چندین کشور خریداری شده است که در تازه ترین اکران خود در کره جنوبی و ژاپن به روی پرده خواهد رفت.

هادی حجازی فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی این فیلم هستند و به همراه آنها، جمعی از بازیگران سوری و لبنانی نیز در فیلم ایفای نقش میکنند.

به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کنندگی محمد خزاعی با گذشت نزدیک به دوماه از اکران در سینماهای تهران و شهرستان همچنان با استقبال مردم همراه است و توانسته است در آستانه فروش ١٣ میلیارد تومانی قرار گیرد.

سینماپرس: نسخه دوبله شده فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» از چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور اکران می شود.

به گزارش سینماپرس، اکران فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی با زیرنویس فارسی از ۱۲ اردیبهشت آغاز شده بود و نسخه دوبله شده فیلم نیز از روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور اکران می شود.

همچنین مراسم افتتاح اکران نسخه دوبله این فیلم چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در مشهد مقدس و با حضور مجید مجیدی در پردیس اطلس شهر مشهد برگزار می شود.

فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» با حضور ایشان خاطار، مالاویکا موهانان در هندوستان و با بازیگران و عوامل سینمای هند ساخته شده و پخش آن بر عهده شرکت سینمایی نور تابان است.

لالجین پایتخت سفال

یکشنبه, 23 ارديبهشت 1397 05:56

صنعت سفال لالجین در همدان

صنعت سفال ایران سال هاست که به دلایل مختلفی رشد کرده و کاربردهای متنوعی دارد که به دیگر کشورها نیز صادر می شود. از میان تمام صادرکنندگان سفال، شهر لالجین مهمترین مرکز در کشور است که برای مدتی است که این صنعت را در خود جای داده است. سفال لالجین جزو آن دسته هنرهایی است که در خانه های بسیاری از ما ایرانیان وجود دارد و شهر لالجین یکی از شهرهای گردشگری استان همدان است که به پایتخت سفال ایران معروف است. برای رفتن به آن ها باید حدود ۲۵ کیلومتر از شهر همدان خارج شوید و به این منطقه برسید. اگر نگاهی به آثار به دست آمده در منطقه لالجین بندازیم متوجه می شویم که پیشینه سکونت در این منطقه به حدود سده پنجم هجری می رسد. در این مطلب علاوه بر سفال لالجین به معرفی این منطقه می پردازیم. 

سفال لالجین

تاریخچه


می‌گویند که لالجین دو بار از زمانی که به یک شهر تبدیل گشته، ویران شده است. یکی از آن ویرانی ها در حمله مغول ها بوده و دیگری زمانی که افغان ها به رهبری محمود افغان در زمان صفویان به شهرهایی از کشور حمله کردند. علاوه بر آن حمله ای نیز در زمان خوارزمشاه و مردآویج نیز حمله هایی نه به شدیدی دو مورد اول به این شهر داشته است. مردم این شهر اعتقاد دارند که تاریخ این شهر از لحاظ مکانی بیشتر در شمال و شمال غرب آن دیده می شود. چرا که هنوز هم در بعضی از نقاط آثاری از تنور، چاه، خشت و سفال به دست می آید.

سفالگری در لالجین

تاریخچه پیدایش سفال

در تمام ایران پیدایش سفال به بیش از ۱۰ هزار سال پیش برمی گردد. ساخت سفال به زمانی برمیگردد که انسان ها عموما در دشت زندگی می کردند و یکجانشینی تازه بوجود آمده بوده است. ظروف سفالی در ابتدا بیشتر برای نگهداری از آب و مواد غذایی استفاده می شود زیرا سفال خاصیت فاسد نشدنی دارد. سفال لالجین نیز به تاریخ دوری برمیگردد. قدیمی ترین چرخ سفالگری در ایران در منطقه شوش بوده که البته دیگر چرخ هایی که باستان شناسان یافت کرده اند در منطقه ای بوده که از لالجین زیاد دور نیست که را به نام تپه سیلک می شناسیم. در روستای سیلک ظروف سفالی بسیاری پیدا شده است و به دلیل وجود چرخ، آن‌ها بسیار منظم تر از اشکال اولیه ظروف ها هستند. این این منطقه ظروف سفالی قرمز رنگی نیز موجود بوده که از پیشرفت خوب این صنعت در سیلک خبر می دهد. در شهر لالجین بیشتر مردم از زمان قدیم شغل سفال گری داشتند و علاوه بر ظروف سفالی زیادی که در این منطقه یافت شده، هنر آن که نسل به نسل به امروز رسیده نیز گواه تاریخ بلند سفالگری در این شهر است.

ظروف سفالی

وجه تسمیه

در مورد وجه تسمیه لالجین گفته های مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که به دلیل آن که مردم لالجین به یکی از شاخه های زبان آذری صحبت می کنند، این نام از پرنده ای شکاری (لاچین) و یکی از قبیله های ترک گرفته شده و به مرور به لالجین تغییر نام پیدا کرده است. برخی دیگر بر این باورند که لالجین از دو بخش مجزا تشکیل شده است. این دوبخش “لاله” و “جین” هستند. جین پسوند مکان برای برخی از شهرهایی مانند فارس جین است و معنی لالجین شهر لاله می باشد.

ظروف سفالی مینا کاری شده

سفال لالجین

همانطور که گفته شد سفال لالجین یکی از بهترین ها سفال های ایران می باشد. این شهر را می توان مرکز عمده سفال و سرامیک ایران دانست که صادرات آن به جهان بیشتر از هر نقطه دیگری ثبت شده است. سفال لالجین انواع گوناگونی دارد که می توان از جمله آن ها ظروف کاربردی و تزیینی، سرامیک های متنوع و … را نام برد. در ۴ شهریور ۱۳۹۵ جشنی در لالجین برگذار شد که در نتیجه نام گرفتن این شهر به شهر جهانی سفال بود. این ثبت جهان همانطور که انتظار می رفت باعث رشد اقتصادی این شهر و همچنین افزون شدن تعداد گردشگرانی که به این منطقه می آیند شد.

ظروفی از سفال لالجین

اگر بخواهیم در مورد چگونگی تهیه سفال لالجین برایتان بگوییم باید شما را با روستایی به نام دستجرد آشنا کنیم. این روستا خاک مورد نیاز سفالگری لالجین را به صورت کلوخ های بزرگ و کوچک به این روستا می فرستد. کلوخ ها را پس از کوبیدن با تخماق چوبی داخل تغارهای بزرگی با آب مخلوط می کنند تا به صورت غاب گل یا لوا در آید. پس از آن مخلوط به دست آمده را با الک‌ای مخصوص صاف می کنند تا ناخالصی های آن مثل سنگ ریزه ها جدا شود. سپس چند روزی آن را دست نمی زنند تا کمی سفت شود. بعد از گذشت این زمان و در صورت مناسب بودن گل، چوبی بلند را استفاده کرده تا خطوطی متقاتع به عمق چند سانت روی گل ایجاد کنند. سپس گل از خط های موجود ترک می خورد و به صورت خشت هایی در می آید. خشت ها در مرحله بعدی به کارگاه های مختلف فرستاده می شوند و در اتاقی به نام ترپاقدان انبار می شوند.

توده گل های انبار شده برای استفاده توسط دو نفر با پا ورز داده، پهن می شوند و این کار تا زمانی که گل کاملا آماده شود ادامه پیدا می کند. سپس گل آماده شده را به قسمت های کوچکتر تقسیم می کنند و به شکل کله قندهایی به اصطلاح چونه در می آورند. در این مرحله گل برای انجام سفال کاملا آماده است.

لالجین | سفال

سفال لالجین و کوره سفالگری

در بیشتر مواقع کوره های سفالگری از آجر ساخته می شوند و به دو قسمت پایین و بالا تقسیم می شوند. قسمت پایینی که به تنوره نیز معروف است جایی است که در آن یک مشعل بزرگ آهنی قرار می گیرد. در قسمت فوقانی نیز ظروف برای پخته شدن در تاقچه های مخصوص گذاشته می شوند. کوره ها بسته به بزرگی و کوچکی شان دارای چندین طاقچه هستند که ظرف های سفالی روی آن قرار می گیرند تا توسط حرارتی که از طبقه زیرین به آن ها می خورد، پخته و مناسب استفاده شوند. سفال لالجین جزو مرغوب ترین سفال هایی است که می توانید از پخته شدن درست آن اطمینان کامل داشته باشید.

باران کوثری در عصبانی نیستم!

یکشنبه, 23 ارديبهشت 1397 05:54

باران کوثری در «عصبانی نیستم!» +عکس



درمیشیان بعد از ساخت فیلم تحسین شده «بغض» که رویکردی اجتماعی داشت، «عصبانی نیستم!» را در روز پنجشنبه 24 مرداد مقابل دوربین برد و کار فیلمبرداری را بعد از 52 جلسه کار در تاریخ 19 مهر به پایان رساند و همه این‌ها در شرایطی بود که همزمان با فیلمبرداری هایده صفی‌یاری تدوین فیلم را شروع کرده بود.

یکی از ویژگی‌های دومین فیلم سینمایی درمیشیان همکاری دوباره او با باران کوثری است، اما نکته قابل توجه این است که کوثری زمانی که در «بغض» بازی می‌کرد وضعیتی متفاوت نسبت به «عصبانی نیستم!» داشت. او وقتی اواخر مرداد 92 مقابل دوربین رفت که بیش از دو سال را در دوران ممنوعیت از فعالیت سپری کرده بود.

فیلم سینمایی عصبانی نیستم,باران کوثری

این بازیگر و کارگردان برای فیلمبرداری کار قبلی به همراه گروه عازم ترکیه شده بودند، اما این فیلمساز این بار تصمیم گرفت تمامی کار خود را در تهران مقابل دوربین ببرد. تمامی لوکیشن‌های فیلم در تهران است و از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین مناطق پایتخت را شامل می‌شود.

فیلم سینمایی عصبانی نیستم,باران کوثری

درمیشیان برای ساخت فیلم قبلی خود با غلامرضا موسوی همکاری کرده بود. در این فیلم به لحاظ تهیه و سرمایه تولید نیز تلاش کرده تا شرایطی ویژه به وجود آورد و به این ترتیب تمامی بودجه و هزینه ساخت فیلم غیر از کانال‌های دولتی و حمایتی به دست آمده است و به این ترتیب «عصبانی نیستم!» را می‌توان فیلمی واقعی در بخش خصوصی نامید. این فیلم را خود او تهیه کرده است. پیش از این نام درمیشیان به عنوان تهیه‌کننده در «چه خوبه که برگشتی» ساخته داریوش مهرجویی عنوان شده بود.

فیلم سینمایی عصبانی نیستم,باران کوثری

تمامی بازیگران فیلم غیر از کوثری از میان بازیگران تئاتر انتخاب شده‌اند، در عین حال عوامل حرفه‌ای و با سابقه سینما همانند مهرداد میرکیانی به عنوان طراح چهره‌پردازی و نظام‌الدین کیایی به عنوان صدابردار در این فیلم همکاری داشته‌اند.

«بغض» فیلم قبلی درمیشیان در ششمین جشن منتقدان برنده سه جایزه بهترین کارگردانی اول، بهترین تدوین و بهترین فیلم برداری شده بود و در بیش از پانزده  فستیوال جهانی به نمایش درآمده است.

فیلم سینمایی عصبانی نیستم,باران کوثری

«عصبانی نیستم» براساس آنچه در خلاصه داستان اعلام شده از سوی سازنده فیلم آمده قصه‌ای به این شرح دارد: «خـرداد 1392: نوید و ستاره در تهران زندگی می کنند... »

/خبر آنلاین