تبلیغات

تاريخچه مينياتور در ايران

دوشنبه, 31 ارديبهشت 1397 02:16

واژة‌ «مينياتور» كه‌ مخفف‌ شدة‌ كلمة‌ فرانسوي‌ « ميني‌ موم‌ ناتورال‌» و به‌ معني‌ طبيعت‌ كوچك‌ و ظريف‌ است‌ و در نيمة‌ اول‌ قرن‌ اخير و حدوداً از دورة‌ قاجاريان‌ وارد زبان‌ فارسي‌ شده‌، اصولاً به‌ هر نوع‌ پديدة‌ هنري‌ ظريف‌ (به‌ هر شيوه‌اي‌ كه‌ ساخته‌ شده‌ باشد) اطلاق‌ مي‌شود و در ايران‌، براي‌ شناسايي‌ نوعي‌ نقاشي‌ كه‌ داراي‌ سابقه‌ و قدمتي‌ بسيار طولاني‌ است‌ به‌ كار مي‌رود . 
اين‌ هنر كه‌ به‌ اعتقاد اكثر محققان‌ در ايران‌ تولد يافته‌ ، بعد به‌ چين‌ راه‌ برده‌ و از دورة‌ مغول‌ها به‌ صورتي‌ تقريباً كامل‌تر به‌ ايران‌ برگشته‌ و هنرمندانِ ايراني‌ ،تلاش‌ بي‌ شائبه‌اي‌ را صرف‌ تكميل‌ و توسعة‌ آن‌ كرده‌اند ،از جمله‌ هنرهايي‌ است‌ كه‌ قابليت‌ به‌ تصوير در آوردن‌ تمامي‌ طبيعت‌ را در قالبي‌ كوچك‌ دارد ؛ اما نبايد چنين‌ پنداشت‌ كه‌ چون‌ مقياس‌ تصاوير در مينياتور سازي‌ بسيار كوچك‌ است‌، بنابراين‌ تنها بخش‌ كوچكي‌ از طبيعت‌ را مي‌توان‌ در اين‌ نوع‌ تابلوها تصوير نمود و يا چون‌ الهام‌ بخش‌ مينياتوريست‌، طبيعت‌ است‌ ،وي‌ ناچار مي‌باشد فقط‌ مناظري‌ از طبيعت‌ را ترسيم‌ كند ؛ هرگز چنين‌ نيست‌ ؛ بلكه‌ كوشش‌ در ايجاد و القاي‌ هر چه‌ بيشتر زيبايي‌ و تفهيم‌ آن‌ صفت‌ ويژه‌اي‌ است‌ كه‌ مينياتور سازي‌ را از ساير انواع‌ نگارگري‌ ايران‌ جدا مي‌كند و مينياتوريست‌، هنرمندي‌ است‌ كه‌ آن‌چه‌ را خود مي‌انديشد ،يا مي‌پندارد كه‌ بيننده‌ علاقه‌مند به‌ ديدن‌ آن‌ است‌، تجسم‌ مي‌بخشد و به‌ هيچ‌ وجه‌ تابع‌ مقررات‌ و قوانين‌ حاكم‌ بر فضاي‌ نقاشي‌ نيست‌ . 
مكاتب‌ مينياتورهاي‌ ايراني‌، از قرون‌ بعد از اسلام‌ آغاز شده‌ و در قرون‌ اولية‌ بعد از ظهور اسلام‌، هنر ايران‌ با ابتكاراتي‌ در خطوط‌ عربي‌ تداوم‌ يافته‌ و بهترين‌ نسخه‌هاي‌ قرآن‌ كريم‌ را هنرمندان‌ مبتكر ايراني‌ نوشته‌ و به‌ تزئين‌ و تذهيب‌ مصحف‌ شريف‌ پرداخته‌اند. طلاكاري‌ حواشي‌ و سرلوحة‌ قرآن‌ و طرحهاي‌ اسليمي‌ و ختايي‌ و گردش‌هاي‌ تركيب‌ بندي‌ آنها را به‌ شيوة‌ مخصوصي‌ كه‌ امروزه‌ آن‌ را «استيليزه‌» مي‌ناميم‌ ،ايرانيان‌ ابداع‌ كردند و در ادامة‌ اين‌ ابداع‌ و ابتكار بود كه‌ نقاشي‌ براساس‌ متن‌ كتب‌ و نوشته‌ها نيز رواج‌ يافت‌ كه‌ مينياتورهاي‌ مكتب‌ بغداد ، سرآغاز آن‌ است‌ . 
مكتب‌ بغداد، از آن‌ جهت‌ كه‌ نوعي‌ نقاشي‌ بدوي‌ است‌ ،تا حدودي‌ نشان‌ از فقدان‌ مهارت‌ و قدرت‌ هنري‌ سازندگانش‌ دارد و بيشتر در بردارندة‌ قصه‌ها و روايات‌ مذهبي‌ است‌. هنرمندان‌ مكتب‌ بغداد ،اكثراً ايراني‌ بوده‌اند و معمولاً نيز به‌ سفارش‌ و دستور رؤساي‌ قبايلِ عرب‌ ،كتب‌ خطي‌ را با ذوق‌ خود تزئين‌ مي‌كردند و روش‌ كار آنها به‌ اكثر نقاط‌ دورو نزديك‌ ايران‌ راه‌ يافته‌ بود و تا دوران‌ سلجوقيان‌ كه‌ نقاشي‌ ايران‌ ترقّيِ محسوسي‌ كرد، ادامه‌ يافت‌. 
با حملة‌ چنگيز به‌ ايران‌ و از رونق‌ افتادن‌ بغداد ،نخستين‌ فرمانروايان‌ مغول‌ در شمال‌ غربي‌ ايران‌ و در تبريز و مراغه‌ مستقر شدند و خواه‌ نا خواه‌ هنرمندان‌ نيز در آن‌ منطقه‌ گرد آمدند و به‌ دليل‌ علاقه‌ و تمايل‌ مغولان‌ به‌ هنر چيني‌، جذب‌ ذوق‌ آزمايي‌ در اين‌ زمينه‌ شدند . 
نا گفته‌ نبايد گذشت‌ كه‌ نقاشي‌ به‌ شيوة‌ چيني‌ها، با هجوم‌ مغولان‌ به‌ ايران‌ نيامد، بلكه‌ نقاشي‌ ايران‌ سالها قبل‌ از تهاجم‌ چنگيز با اسلوب‌ و روش‌هاي‌ هنر چين‌ در سراسر خاورميانه‌ شهرت‌ و اعتبار داشت‌ و در شاهنامة‌ فردوسي‌ نيز به‌ اين‌ مطلب‌ اشاره‌ شده‌ است‌ .و احتمال‌ مي‌رود كه‌ تركان‌ سلجوقي‌ ،مروج‌ اين‌ شيوه‌ در ايران‌ بوده‌ باشند. منتهي‌ ايرانيان‌ شيوة‌ نقاشي‌ چيني‌ را با ديد خاص‌ هنري‌ خود تلفيق‌ كردند و كاشي‌هايي‌ كه‌ امروزه‌ نمونه‌هايي‌ از آن‌ در دست‌ است‌، نشان‌ مي‌دهد كه‌ سالها پيش‌ از حملة‌ مغول‌ به‌ ايران‌، همان‌ سبك‌ و شيوه‌ و رنگ‌ آميزي‌ و طراحي‌ كه‌ بعدها به‌ صورت‌ نقاشيِ كتب‌ ،مورد استفاده‌ قرار گرفت‌، در ايران‌ اعمال‌ شده‌ است‌ و اگر دست‌ حوادث‌ ،كتابخانه‌هاي‌ بزرگ‌ ايران‌ را معدوم‌ نكرده‌ بود ،امروز به‌ راحتي‌ مي‌توانستيم‌ نسخي‌ را كه‌ متعلق‌ به‌ دوران‌ پيش‌ از مغول‌ بوده‌ و همان‌ ويژگي‌ مينياتورهاي‌ مكتب‌ هرات‌ يا مراغه‌ و مكاتب‌ ديگرِ بعد از مغول‌ را داشته‌ است‌، ببينيم‌ . 
در ابتداي‌ حمله‌ مغولان‌ به‌ ايران‌، هنر نقاشي‌ به‌ واسطة‌ قتل‌ عام‌ هنرمندان‌ ،رونق‌ خود را از دست‌ داد ؛ ولي‌ بعد از گذشتِ چند سال‌، سران‌ مغول‌ به‌ فكر ترويج‌ هنر افتادند و براي‌ عملي‌ ساختن‌ اين‌ منظور ،عده‌اي‌ نقاش‌ چيني‌ را از راه‌ مغولستان‌ به‌ ايران‌ آوردند و كوشيدند تا نقاشي‌ چيني‌ را در ايران‌ رايج‌ سازند و هنرمندان‌ ايراني‌، اگرچه‌ تحت‌ تأثير اين‌ مسأله‌ قرار گرفتند، اما بر خلاف‌ نقاشان‌ چيني‌ ،هرگز طبيعت‌ را به‌ عنوان‌ نهايتي‌ از احساسات‌ و عواطف‌ و به‌ گونه‌اي‌ مجرد و انتراعي‌ ،مورد توجه‌ قرار نداند و بيشتر به‌ انسان‌ و تفكراتي‌ در حالات‌ انساني‌ پرداختند و به‌ همين‌ جهت‌ است‌ كه‌ كمتر مينياتور ايراني‌ را بدونِ صورت‌ و هيأت‌ انساني‌ مي‌توان‌ يافت‌. 
از سوي‌ ديگر مينياتور سازان‌ ايراني‌، هرگز پيوندهاي‌ خود را با شعر، فرهنگ‌ و شيوه‌هاي‌ تفكر بومي‌ نبريده‌ و افسانه‌ها، اساطير، قهرمانان‌ ملي‌، سنن‌ و شيوه‌هاي‌ زندگي‌ ايراني‌، همواره‌ نمودي‌ آشكار در آثار آنان‌ داشته‌ و اين‌ وابستگي‌ به‌ زندگي‌ و اعتقادات‌ ملي‌ به‌ حدي‌ نيرومند و قوي‌ است‌ كه‌ به‌ مينياتور ايراني‌، عليرغم‌ پيوندها و نقاط‌ مشترك‌ فراوانش‌ با ساير مكاتب‌ آسيايي‌ (از جمله‌ شيوه‌هاي‌ نقاشي‌ هندي‌ ،چيني‌ و ژاپني‌) وجهة‌ خاصي‌ مي‌دهد و باعث‌ تمايزش‌ از هنر ساير ملت‌ها و ممالك‌ مي‌شود . 
اين‌ وضعيت‌ تا دوران‌ ايلخانيان‌ و تيموريان‌ ادامه‌ داشت‌ و به‌ قدري‌ مورد توجه‌ بود كه‌ يكي‌ از شاهزادگان‌ تيموري‌ به‌ نام‌ «بايسنغرميرزا» كه‌ خطاطي‌ هنرمند بود، سرپرستي‌ امور هنري‌ را در شهر هرات‌ به‌ عهده‌ گرفت‌ . 
در آن‌ زمان‌ ،شهر هرات‌ مركز تجمع‌ هنرمندان‌ شده‌ بود و معروف‌ است‌ كه‌ فقط‌ در يك‌ آموزشكدة‌ نقاشي‌، شصت‌ استاد به‌ تعليم‌ هنرجويان‌ و انجام‌ سفارشات‌ محوله‌ اشتغال‌ داشتند. معروفترين‌ استادكاران‌ مكتب‌ هرات‌ «كمال‌ الدين‌ بهزاد» است‌ كه‌ كتاب‌ مصور و معروفي‌ به‌ نام‌ ظفرنامة‌ تيموري‌ دارد و به‌ جرأت‌ مي‌توان‌ آثار وي‌ را از لحاظ‌ حالت‌ چهره‌ها، حركت‌ قلم‌، انتخاب‌ موضوع‌ و نمايش‌ دادن‌ وقايع‌، سرآمد تمام‌ مينياتورهايي‌ دانست‌ كه‌ قبل‌ يا بعد از او در ايران‌ ساخته‌ شده‌ است‌ . 
روي‌ هم‌ رفته‌ آثار مينياتور ايران‌ در مكتب‌ هرات‌، به‌ علت‌ سابقة‌ ممتد و آزادي‌ عمل‌ قابل‌ توجهي‌ كه‌ بعد از مكتب‌ بغداد براي‌ هنرمندان‌ به‌ وجود آمد، به‌ حدي‌ پيشرفت‌ نمود كه‌ آثار دوره‌ هنر نقاشي‌ و مينياتور سازي‌ ايران‌، بعد از دورة‌ هرات‌ با همان‌ شرايط‌ تكميل‌ يافتة‌ خود ،به‌ عصر صفويان‌ منتقل‌ شد و بعد از آنكه‌ تبريز به‌ عنوان‌ پايتخت‌ انتخاب‌ گرديد، استاد كمال‌ الدين‌ بهزاد به‌ آنجا دعوت‌ و عهده‌ دار سمت‌ رياست‌ كتابخانة‌ سلطنتي‌ شد و همراه‌ با استادكاران‌ بزرگ‌ اين‌ دوره‌ نظير، آقا ميرك‌، سلطان‌ محمد، حسين‌ پاكوب‌ و عده‌اي‌ ديگر كوشيد تا اين‌ هنر را تعالي‌ و تكامل‌ بخشد . 
سبك‌ و مكتب‌ نقاشي‌ دوره‌ صفويه‌ 
سبك‌ و مكتب‌ نقاشي‌ دوره‌ صفويه‌ را در يك‌ تقسيم‌بندي‌ كلي‌ مي‌توان‌ در دو بخش‌ كاملاً جدا از هم‌ مورد بررسي‌ قرار داد: 
اول‌ ـ مكتب‌ تبريز ،كه‌ تا وقتي‌ پايتخت‌ به‌ قزوين‌ منتقل‌ شد به‌ همان‌ شيوه‌اي‌ كه‌ ذكر آن‌ گذشت‌ ،تداوم‌ داشت‌. مينياتورهاي‌ اين‌ دوره‌ ،همه‌ در يك‌ نوع‌ و از لحاظ‌ ظرافت‌ كاري‌ و حركت‌ قلم‌ و طرح‌ و رنگ‌ ،دنبالة‌ مكتب‌ هرات‌ است‌ و فقط‌ مختصري‌ با آن‌ تفاوت‌ دارد . 
دوم‌ ـ مكتب‌ اصفهان‌ ،كه‌ بعد از انتقال‌ پايتخت‌ به‌ اصفهان‌ شكل‌ گرفت‌ و طي‌ آن‌ سبك‌ و شيوة‌ كار، دچار دگرگوني‌هايي‌ كاملاً چشمگير شد كه‌ نمونة‌ بارز و مشخص‌ آن‌ ،نقوش‌ تزئيني‌ مساجد اصفهان‌، كاخ‌ چهل‌ ستون‌ و عمارت‌ عالي‌ قاپو، است‌ . 
معروفترين‌ نقاش‌ اين‌ دوره‌، رضا عباسي‌ است‌ كه‌ در زمان‌ شاه‌ عباس‌ دوم‌ صفوي‌ در اصفهان‌ مي‌زيست‌. 
شاه‌ عباس‌ نيز چون‌ خود نقاش‌ بود.(هم‌ اينك‌ نمونه‌هايي‌ از آثار هنري‌ او در موزة‌ گلستانِ تهران‌ موجود است‌)، توجه‌ خاصي‌ به‌ گسترش‌ هنر نقاشي‌ داشت‌ و به‌ دليل‌ تشويقي‌ كه‌ از هنرمندان‌ به‌ عمل‌ مي‌آورد ،مينياتور سازي‌ در دورة‌ او از جهت‌ توسعه‌ ،قدرت‌، مهارت‌ و سرعت‌ كار نقاشان‌ ،ترقي‌ فوق‌ العاده‌اي‌ كرد و هنرمندان‌ توانستند در حدي‌ وسيع‌تر از مكتب‌هاي‌ هرات‌ ،تبريز و قزوين‌ با هنر چيني‌ فاصله‌ بگيرند و با ساده‌ كردن‌ نقوش‌ و سرعت‌ عمل‌ بيشتر، نقاشي‌ را از روي‌ صفحة‌ كاغذ به‌ صورتي‌ ديواري‌ درآورند . 
در آثار اين‌ دوره‌ ،نقوش‌ تزئيني‌ و گردش‌هاي‌ اسليمي‌ و ختايي‌ و انواع‌ ساقه‌ها و گلبرگ‌ها بسيار متنوع‌ شده‌ و اشكال‌ آن‌ كه‌ قبلاً از چند نوع‌ گل‌ و برگ‌ و اسليمي‌ ريز تجاوز نمي‌كرد، به‌ بيش‌ از پنجاه‌ نوع‌ اسليمي‌ و گل‌ ابتكاري‌ بالغ‌ گرديده‌ است‌ . 
موضوعي‌ كه‌ از اواخر دورة‌ صفويه‌ و بعد از آن‌ در سبك‌ نقاشي‌ ايران‌ خودنمايي‌ كرد، نفوذ سايه‌ روشن‌ است‌ كه‌ البته‌ از روش‌ نقاشي‌ اروپايي‌ اقتباس‌ شده‌ و در دورة‌ زنديه‌ ادامه‌ يافته‌ و باعث‌ به‌ وجود آمدن‌ سبك‌ شيراز شده‌ است‌ . 
سبك‌ و شيوة‌ آثار هنري‌ دورة‌ زنديه‌ ،به‌ استثناي‌ نقوش‌ شاخه‌ها و گل‌ و برگ‌ كه‌ اختصاص‌ به‌ آن‌ دوره‌ دارد، در قسمت‌ صورت‌ سازي‌ و سايه‌ روشن‌ها و طراحي‌ تصاوير و مناظر ،تفاوت‌ چنداني‌ با شيوه‌هاي‌ ديگر رايج‌ در ايران‌ ندارد. البته‌ از اواخر دورة‌ صفويه‌ ،نقاشي‌هايي‌ در دست‌ است‌ كه‌ نشان‌ مي‌دهد شيوة‌ نقاشي‌ به‌ طريقة‌ سايه‌ روشن‌ دار، در اواخر اين‌ دوره‌ ،شروع‌ به‌ خودنمايي‌ كرده‌ است‌ . 
مكتب‌ نقاشي‌ قاجار 
مكتب‌ نقاشي‌ قاجار ،كه‌ از زمان‌ فتحعلي‌ شاه‌ رونق‌ و رواج‌ يافته‌ ،تا حدودي‌ متأثّر از سبك‌ شيراز و داراي‌ پرسپكتيو است‌ و به‌ طور مساوي‌ از نقاشي‌هاي‌ ايراني‌ و اروپايي‌ مايه‌ گرفته‌ است‌ و در اواخر دوره‌، به‌ تدريج‌ نفوذ سبك‌ اروپايي‌ در نقاشي‌ ايران‌ زياد شده‌ است‌ . 
آثار معروفِ محمود خان‌ ملك‌ الشعراي‌ صبا نيز مربوط‌ به‌ همين‌ زمان‌ است‌ و اين‌ استاد ،پيشرفت‌ هنر اروپا را در نظر داشته‌ است‌ . 
كمال‌ الملك‌ نيز هنگامي‌ كه‌ جهت‌ مطالعه‌ به‌ ايتاليا و فرانسه‌ سفر كرده‌ بود، به‌ دليل‌ اينكه‌ نمي‌توانست‌ يا نمي‌خواست‌ پذيراي‌ سبك‌ نقاشي‌ امپرسيونيسم‌ باشد ،به‌ كپيه‌ برداري‌ از آثار استادكاران‌ عصر رنسانس‌ پرداخت‌ و به‌ همين‌ جهت‌ در بازگشت‌ به‌ ايران‌ و تأسيس‌ مدرسة‌ صنايع‌ مستظرفه‌ (كمال‌ الملك‌) در آخرين‌ سالهاي‌ حكومت‌ قاجاريه‌ ،به‌ تعليم‌ شيوه‌هاي‌ نقاشي‌ عصر رنسانس‌ پرداخت‌ و به‌ اين‌ ترتيب‌ ،بعد از گذشت‌ چند سال‌، شيوه‌هاي‌ نقاشان‌ عصر قاجاريه‌ از بين‌ رفت‌ هنرمندان‌ آزاد به‌ كپيه‌ برداري‌، گراورو استفاده‌ از باسمه‌هاي‌ چاپ‌ شده‌ اروپا پرداختند و با تهية‌ آثاري‌ از شاهنامة‌ فردوسي‌ و شمايل‌هاي‌ مذهبي‌ به‌ كار خود ادامه‌ دادند . 
بعد از سقوط‌ قاجاريه‌، نقاشي‌ ايران‌ دو شكل‌ كاملاً جدا از هم‌ ،پيدا كرد و هنرمندان‌ در دو دسته‌ مستقل‌ به‌ ادامة‌ كار هنري‌ خود پرداختند : 
گروه‌ اول‌ شاگردان‌ كمال‌ الملك‌ بودند. نظير: حسنعلي‌ وزيري‌، ابوالحسن‌ صديقي‌ ،محمد علي‌ حيدريان‌، حسن‌ شيخ‌ و... كه‌ همگي‌ به‌ شيوة‌ خودِ استاد و اقتباس‌ از طبيعت‌ كار مي‌كردند و دستة‌ دوم‌ را افرادي‌ نظير محمد ابراهيم‌ نقاش‌ باشي‌، آقا امامي‌، هادي‌ تجويدي‌، علي‌ درودي‌، حسين‌ بهزاد، حاج‌ مصور الملكي‌ ،محمد علي‌ تذهيب‌ ،ميرزا احمد نقاش‌، محمد مدبر و... تشكيل‌ مي‌دادند كه‌ با استفاده‌ از تكنيك‌هاي‌ مختلف‌ و به‌ وسيلة‌ استفاده‌ از رنگ‌ روغن‌ يا آبرنگ‌ ،مينياتورهاي‌ ريز يا تابلوهاي‌ بزرگ‌ نقاشي‌ مي‌كردند و موضوعات‌ تابلوهاي‌ آنان‌ را نيز ،بيشتر مسايل‌ و موضوعات‌ ملي‌ تشكيل‌ مي‌داد . 
در همين‌ سال‌ها، علاوه‌ بر مدرسة‌ صنايع‌ مستظرفة‌ سابق‌، هنرستان‌ هنرهاي‌ ملي‌ نيز تأسيس‌ شد و عده‌اي‌ از هنرمندان‌ قديمي‌ به‌ تهران‌ آمدند و موسسة‌ صنايع‌ قديمه‌ را تأسيس‌ كردند .تا اينكه‌ در سال‌ 1339 ش‌ كلية‌ مؤسسات‌ هنري‌ كه‌ زير نظر ادارات‌ مختلف‌ به‌ كار اشتغال‌ داشتند در سازمان‌ واحدي‌ متشكل‌ شدند و به‌ اين‌ ترتيب‌ ادارة‌ كل‌ هنرهاي‌ زيباي‌ كشور تأسيس‌ شد و چند سال‌ بعد به‌ صورت‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و هنر درآمد. 
از ميان‌ استادان‌ حاضر ، افرادي‌ نظير علي‌ كريمي‌ ، محمود فرشچيان‌ ، محمد تجويدي‌ ، علي‌ مطيع‌ ،محمد علي‌ زاويه‌ ، نصرت‌ الله‌ يوسفي‌ ، عبد الله‌ باقري‌ و... كه‌ اكثراً نيز جز و آموزش‌ ديدگان‌ مدرسة‌ صنايع‌ قديمه‌ هستند و نزد كمال‌ الملك‌، هادي‌ تجويدي‌، احمد امامي‌ يا علي‌ درودي‌ آموزش‌ ديده‌اند، هنوز تلاشي‌ صميمانه‌ در جهت‌ حفظ‌ و نگهداشت‌ اين‌ هنر ارزنده‌ دارند و هر يك‌ شاگردان‌ متعددي‌ تربيت‌ كرده‌اند كه‌ در حد خود در حكم‌ حيثيتي‌ و الا براي‌ مينياتور سازي‌ ايران‌ هستند . 
هم‌ اينك‌ نبض‌ مينياتورسازي‌ ايران‌ در اصفهان‌ مي‌تپد و هنرمندان‌ برجستة‌ اين‌ رشته‌، مهارت‌ و كارآيي‌ خود را در رابطه‌ با ارزش‌هاي‌ منبعث‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ ،صرف‌ تجسم‌ بخشيدن‌ به‌ نمادهايي‌ روشن‌ و صريح‌ از اسلام‌، انقلاب‌ ،زندگي‌ مردم‌، سنت‌هاي‌ سالم‌ و ادبيات‌ انساني‌ اين‌ مرز و بوم‌ مي‌كنند و ظرافت‌ ،وسعت‌ طرح‌، گوناگوني‌ نقش‌ و تنوع‌ رنگي‌ كه‌ در كارهاي‌ آنان‌ به‌ چشم‌ مي‌خورد ،بيشتر از آنجا ناشي‌ مي‌شود كه‌ هر كدامشان‌ به‌ سهم‌ خود ،پيوسته‌ در فكر اعتلاي‌ هنر ارزشمندشان‌ هستند . 
زيربناي‌ مينياتور ،طراحي‌ است‌ و قدرت‌ قلم‌ طراح‌ در انتقال‌ مفاهيم‌ ذهني‌ بر روي‌ كاغذ مي‌تواند نقش‌ مؤثري‌ در بافت‌ اثر و ارزش‌هاي‌ آن‌ داشته‌ باشد . 
طرح‌هاي‌ مينياتور ايران‌، با بهره‌ گرفتن‌ از واقعيات‌ و به‌ مدد انديشة‌ هنرمندان‌، پيوسته‌ در جهت‌ تكامل‌، گسترش‌ يافته‌ و غناي‌ اين‌ هنر بيشتر از هر چيز ،حاصل‌ جستجو و تلاش‌ هنرمندان‌ در زمينة‌ دستيابي‌ به‌ فضاي‌ تازه‌تر است‌ . 
سياه‌ قلم‌ ،يكي‌ از انواع‌ مينياتور است‌. ويژگي‌ اين‌ نوع‌ مينياتور ،در مقايسه‌ با ديگر انواع‌ نگاره‌ها كه‌ تنوع‌ بيشتري‌ دارند، سادگي‌ و استفاده‌ از رنگ‌ كمتر است‌ و اين‌ خصوصيت‌ در مينياتور سفيد قلم‌ نيز به‌ چشم‌ مي‌خورد . 
در گونة‌ ديگري‌ از مينياتورهاي‌ ساده‌ كه‌ به‌ سياه‌ قلم‌ رنگي‌ موسوم‌ است‌، قسمت‌هايي‌ از طرح‌ با رنگ‌هاي‌ متنوع‌ آراسته‌ مي‌شود. 
رنگ‌هاي‌ روحي‌ كه‌ معمولاً نقوش‌ ظريف‌ و نازك‌ كاري‌هاي‌ مينياتور با آن‌ ساخته‌ و پرداخته‌ مي‌شود، بازگوكنندة‌ احساسات‌ رقيق‌ و انساني‌ هنرمند بوده‌ و از آن‌ بيشتر براي‌ تجسم‌ بخشيدن‌ به‌ حالات‌ دروني‌ و بيان‌ احساس‌هايي‌ كه‌ ريشه‌ در پاكي‌ سرشت‌ انسان‌ دارد ،استفاده‌ مي‌شود . 
گونة‌ ديگر از رنگ‌هايي‌ كه‌ در ساخت‌ مينياتور مورد استفاده‌ قرار مي‌گيرد ،رنگ‌هاي‌ جسمي‌ است‌. اين‌ نوع‌ رنگ‌ كه‌ از غلظت‌ و ثبات‌ بيشتري‌ برخوردار است‌ براي‌ ساخت‌ تابلوهاي‌ پركار مصرف‌ مي‌شود و بازگو كنندة‌ آن‌ دسته‌ از خصوصيات‌ و حالاتي‌ است‌ كه‌ در تضاد با احساسات‌ لطيف‌ و انساني‌ مي‌باشد . 
نقوش‌ تمثيلي‌ پرندگان‌ و حيوانات‌ گوناگون‌ به‌ همراه‌ طرح‌هاي‌ شاخه‌ و گل‌ و برگ‌ و خطوط‌ اسليمي‌ و ختايي‌، بخش‌ مهمي‌ از مينياتور را تشكيل‌ مي‌دهد كه‌ تذهيب‌ تشعير نام‌ دارد و معمولاً اطراف‌ و كنارة‌ نگاره‌ها با آن‌ تزئين‌ مي‌شود . 
در بسياري‌ موارد تشعير و تذهيب‌ ،مراحل‌ نهايي‌ در ساخت‌ يك‌ اثر مينياتوري‌ هستند و با انجام‌ آنها، كار تهية‌ نگاره‌ نيز به‌ پايان‌ مي‌رسد .

 


منابع‌ و مآخذ مورد استناد :
1ـ فيلم‌ « مينياتور» كارگردان‌ حميد سهيلي‌ ؛ نويسنده‌: م‌ حسن‌ بيگي‌ ؛ تهيه‌ شده‌ در سيماي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ . 
2ـ هنر نقاشي‌ ايران‌ ـ نوشته‌ م‌ كيانمهر مجله‌ تلاش‌ ، شماره‌ 61 ،شهريور ماه‌ 1355 ش‌ . 
3ـ تذهيب‌، هنري‌ كه‌ با اسلام‌ رشد كرد ؛نوشتة‌ رزمي‌ پور ، مجله‌ دستاورد، شمارة‌ هفتم‌ ، خرداد ماه‌ 1357 ش‌ . 
4ـ استاد علي‌ كريمي‌ ، نابغه‌اي‌ از دودمان‌ خط‌ و نقش‌ ، گفتگو با استاد كريمي‌ ، مجله‌ دستاورد ، شمارة‌ سوم‌ بهمن‌ ماه‌ 1356 ش‌ . 
http://www.e-resaneh.com

 

 

 

 

برگزیدگان جشنواره کن ۲۰۱۸ مشخص شدند

یکشنبه, 30 ارديبهشت 1397 02:53

سینماپرس: مراسم اختتامیه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن برگزار شد و فیلم «دله دزدها» ساخته هیروکازو کوره-ادا از ژاپن، جایزه نخل طلای کن ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، فستیوال فیلم کن، مراسم اختتامیه خود را شروع و کیت بلانشت رییس هیات داوران جوایز بخش‌های اصلی رقابت را به برندگان اهدا کرد.

مراسم در ساعت ۷:۱۵ به وقت محلی (۹:۴۵ به وقت تهران) آغاز شد و ادوارد بائر به عنوان مجری روی صحنه رفت.

جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول به فیلم «دختر» ساخته لوکاس دونت رسید. ویکتور پولستر ستاره ۱۶ ساله فیلم دونت جمعه شب در بخش جانبی نوعی نگاه موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر شده بود.

جایزه دوربین طلایی توسط هیات داورانی اهدا شد که از اعضای آن می‌توان به اورسولا مایر کارگردان سوئدی، ماری آماچوکلی کارگردان فرانسوی، آیریس بری کارگردان فرانسوی-آمریکایی، سیلوین فیگ رییس کمپانی سینه‌فیز، جین لاپوایری فیلمبردار و آرنو و ژان-ماری لاریو نویسنده اشاره کرد.

جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه به خاطر فیلم «تمام این مخلوقات» به چارلز ویلیامز رسید. هیات داوران این بخش توسط برترند بونلو کارگردان فرانسوی هدایت شد و از دیگر اعضای آن می‌توان از خلیل جوریگ کارگردان لبنانی، والسکا گریسباخ کارگردان آلمانی، آلانته کاوایت کارگردان اهل لیتوانی و آریان لابد بازیگر اهل فرانسه نام برد.

در کنار آلیس رورواچر برای فیلم «شاد مثل لازارو»، نادر ساعی‌ور برای فیلم «سه رخ» موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه کن ۲۰۱۸ شد.

سامال یِسلیامووا برای نقش‌آفرینی در فیلم «آکیا» جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

جایزه بهترین کارگردان به پاول پاولیکفسکی رسید. او با فیلم «جنگ سرد» پس از سه سال به فستیوال کن بازگشته بود.

مارسلو فونته برای فیلم «داگ‌من» جایزه بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص داد. این فیلم توسط ماتیو گارونه کارگردانی شده است.

فیلم «کفرناحوم» به کارگردانی نادین لَبَکی موفق به کسب جایزه هیات داوران شد.

فیلم «کتاب تصاویر» جدیدترین اثر ژان-لوک گدار جایزه «نخل طلای ویژه» را از آن خود کرد.

کیت بلانشت در سخنرانی خود از جعفر پناهی و کیریل سربرنیکوف نویسنده و کارگردان روس تجلیل کرد که هیچ کدام در مراسم حضور نداشتند.

اسپایک لی آمریکایی با فیلم «مرد سیاه کو کلاکس کلن» برنده جایزه بزرگ کن شد.

اسپایک لی هنگام دریافت جایزه خود اول از نخستین سفر خود به فستیوال کن در سال ۱۹۸۶ سخن گفت و بعد به وضعیت فعلی دنیا اشاره کرد. او گفت: مردم فکر می‌کنند من می‌دانم در آمریکا چه خبر است اما نمی‌دانم. نظر شما درباره اتفاق‌هایی که در دنیای امروز می‌افتد چیست؟ من به این فیلم به عنوان سالی در خطر زندگی کردن اشاره می‌کنم.

کیت بلانشت در توضیح اهدای جایزه «نخل طلای ویژه» که برای نخستین بار در تاریخ فستیوال فیلم کن اهدا می‌شود، گفت: ما به عنوان هیات داوران خواستار اهدای یک جایزه ویژه به کارگردانی شدیم که فرم هنری فیلم را به چالش می‌کشد و به سمت جلو هدایت می‌کند.

فیلم «دله دزدها» یا «Shoplifters» ساخته هیروکازو کوره-ادا از ژاپن که یک درام خانوادگی است_  با وجود اینکه تحسین همه را برانگیخته بود ولی به عنوان فیلمی با شانسی نه چندان زیاد برای کسب جایزه اصلی به حساب می‌آمد_ جایزه نخل طلای کن ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داد.

یکی از نقاط اوج اختتامیه امشب زمانی از راه رسید که آسیا آرجنتو که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن به سامال یسلیامووا روی صحنه رفته بود، به تهیه‌کننده رسواشده هالیوود اشاره کرد و گفت: هاروی واینستین برای من مزاحمت ایجاد کرد. این فستیوال زمین شکار او بود. حتی همین امشب هم افرادی اینجا حضور دارند که باید به خاطر رفتارشان مسئول شناخته شوند. خودتان می‌دانید چه کسانی هستید، اما مهم‌تر از همه ما می‌دانیم شما چه کسانی هستید و دیگر به شما اجازه نمی‌دهیم قسر در بروید.

 خط متداول آنزمان که نزدیک دو قرن قبل از اسلام شکل گرفته بود خط کوفی و نسخ قدیم بودکه از دو خط قبطی و سریانی اخذ شده بود در اوایل قرن چهارم سال 310 هجری قمری ابن مقله بیضاوی شیرازی خطوطی را بوجود آورد که به خطوط اصول معروف شد که عبارتند از محقق – ریحان – ثلث – نسخ – رقاع و توقیع که وجه تمایز آنها اختلاف در شکل حروف و کلمات و نسبت سطح و دور در هر کدام می باشد و برای این خطوط قواعدی وضع کرد و 12 اصل نوشت :ترکیب کرسی نسبت ضعف قوت سطح دور صعود مجازی نزول مجازی اصول صفا و شأن بعد از ابن مقله ( حدود یک قرن) علی ابن هلال مشهور به ابن بواب برای خط نسخ قواعد جدیدی بوجود آورد و آنرا کامل تر کرد و بعد در قرن هفتم جمال الدین یاقوت مستعصمی به خطوط ششگانه یاد شده غنا و تکامل بخشید .
مقارن پیشرفت خطوط فوق، حسن فارسی کاتب، خط تعلیق را از خطوط نسخ و رقاع بوجود آورد که به نام ترسل نیز نامیده می شد
در قرن هشتم میرعلی تبریزی (850 هجری قمری) ار ترکیب و ادغام دو خط نسخ و تعلیق خطی بنام نسختعلیق بوجود آورد که بسیار مورد اقبال واقع شد و موجب تحول عظیمی در هنر خوشنویسی گردید خطی که حدود یک دانگ سطح و مابقی آن دور است و نام آن در اثر کثرت استعمال به نستعلیق تغییر پیدا کرد. 
 پس از میرعلی تبریزی پسرش میرعبدالله و بعد از او میرزا جعفر تبریزی و اظهار تبریزی در تکامل خط نستعلیق کوششها کردند تا نوبت به سلطانعلی مشهدی رسید که خدمات شایانی به این هنر اصیل نمود .
اساتید زیادی بعد از سلطانعلی مشهدی در تکامل خط مذکور زحمات فراوانی کشیدند که بعد از حدود یک قرن، خشنویس نامی و آشنای همه، میرعمادالحسنی ( 1024 هجری قمری) معاصر شاه عباس صفوی پا به عرصه ظهور نهاد که با نبوغ خود تغیرات و سبکی در خط نستعلیق بوجود آورد که هنوز از گذشت قریب 400 سال مورد استفاده و الهام بخش خشنویسان است او پایه خط را به جائی نهاد که از زمان پیدایش خط نستعلیق تا کنون هنرمندی خشنویس را یارای برابری با او نبوده است و همزمان او هنرمند بزرگ دیگری چون علیرضا عباسی رقیبی برای او بشمار می رفت که علاوه بر خط نستعلیق خفی و جلی در خط ثلث نیز استاد بود بطوری که قالب کتیبهه های مساجد و بناهای تاریخی اصفهان به خط ثلث و یا به سرپرستی او انجام شده است .
بطور کل قرنهای نهم ، دهم و یازدهم هجری قمری را میتوان قرنهای درخشان در هنر خوشنویسی دانست .
در اواسط قرن یازدهم سومین خط خالص ایرانی یعنی شکسته نستعلیق به دست مرتضی قلی خان شاملو حاکم هرات از خط نستعلیق احداث گردید علت پیدایش آن تند نویسی و راحت نویسی و دیگر، ذوق و خلاقیت ایرانی می توانست باشد همانطوری که بعد از پیدایش خط تعلیق ، ایرانیان به خاطر سرعت در کتابت، شکسته تعلیق آنرا نیز بوجود آوردند .
خط شکسته نستعلیق به دست میرزا شفیعا هراتی کاملتر شد و درویش عبدالمجید طالقانی قواعد جدیدی وضع نمود و آنرا به کمال نوشت چهار تن ازخوشنویسان نامی که در چهار خط ثلث، نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق به ارکان اربعه هنر خوشنویسی مشهور گشته اند عبارتند از :
▪ در خط ثلث : جمال الدین یاقوت ( 698 هجری قمری)
▪ در خط نسخ : میرزا احمد نیریزی (اواسط قرن 12)
▪ در خط نستعلیق : میرعماد الحسنی (1024 هجری قمری)
▪ در خط شکسته نستعلیق : درویش عبدالمجید طالقانی ( 1185 هجری قمری)
در قرن 13 در دوره قاجاریه خطاطان بزرگی پا به عرصه میدان نستعلیق و دیگر اقلام نهادند و سختیهای این هنر ظریف را بجان خریدند و در توسعه آن کوشیدند که اسامی معروفترین آنها از آن زمان تاکنون به شرح ذیل می باشد :
عباس نوری وصال شیرازی احمد شاملو مشهدی – فتحعلی حجاب – میرحسینی خوشنویس اسداله شیرازی – میرزا آقا خمسه ای – ابوالفضل ساوجی – عبدالرحیم افسر – محمدحسین شیرازی – عبدالحمید ملک الکلامی – علی نقی شیرازی – میرزا محمد ابراهیم تهرانی (میرزا عمو) – میرزا غلامرضا اصفهانی – میرزا محمدرضا کلهر محمدحسین عمادالکتاب – مرتضی نجم آبادی – سیدحسن میرخانی – سیدحسین میرخانی – علی اکبر کاوه – ابراهیم بوذری – حسن زرین خط – غلامحسین امیرخانی – عباس اخوین – یداله کابلی خوانساری – کیخسرو خروش و ...

حمید فرخ نژاد

چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1397 11:29

حمید فرخ نژاد بازیگر ایرانی زاده سال 1348 درشهر آبادان است. او بازیگر فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون ایران است. حمید فرخ نژاد مدرک کارگردانی تئاتر را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد. خمید فرخ نژاد در ابتدای فعالیتش به عنوان دستیار کارگدان فعالیت کرد.

او در سال 1369 در فیلم کوچه های عشق ساخته خسرو سینایی بازیگری را در سینما آغاز کرد.  او در سال 87 در فیلم عروس آتش بازی کرد که باعث شد او بسیار معروف شود و این شروع کار او در سینما بود که باعث شد مشهور شود که دومین همکاری او با خسرو سینایی نیز محسوب می شود. بازی در فیلم آتش بس باعث شد که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در دوره 18 این جشنواره به دست آورد.  فیلمنامه فیلم آتش بس توسط او و سینایی نوشته شده بود که سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را نیز دریافت کرد. بازی وی مورد توجه منتقدان قرار گرفت و باعث شد که گوی بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کارلووی واری 200 را نیز بدست آورد.

فیلم ارتفاع پست و به رنگ ارغون دو اثر دیگر وی است که با ابراهیم حاتمی کیا همکاری کرد.

طبل بزرگ زیر پای چپ هم فیلم بعدی او بود که باز هم بازی حرفه ای او در این فیلم مورد توجه منتقدان قرار گرفت و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره بین المللی فیلم مسکو 20066 را دریافت کرد.

در سال 1395 هم در فیلم خوب، بد و جلف ایفای نقش کرد که دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در دوره 35 جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

 

اما حمید فرخ نژاد با کارگردان مشهور م محبوب ایرانی اصغر فرهادی هم در فیلم چهارشنبه سوری همکاری داشته است. فیلم آتشکار به کارگردانی امیر یوسفی یکی از کارهای متفاوت این بازیگر است. فرخ نژاد در شب واقعه بازی حرفه ای و قابل توجه ای را از خود ارائه داد. او در سال 1390 در فیلم استرداد بازی کرد که برای او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را به همراه داشت.

فیلم دموکراسی تو روز روشن، زندگی خصوصی آقا و خانم میم، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، گشت ارشاد و حریم از دیگر اثرهای قابل توجه او در دهه نود بوده‌اند.

حمید فرخ نژاد

کارنامه حمید فرخ نژاد

بازیگری

  • ۱۳۶۹ در کوچه‌های عشق (خسرو سینایی)
  • ۱۳۷۸ عروس آتش (خسرو سینایی)
  • ۱۳۸۰ ارتفاع پست (ابراهیم حاتمی‌کیا)
  • ۱۳۸۱ تب (رضا کریمی)
  • ۱۳۸۳ به رنگ ارغوان (ابراهیم حاتمی‌کیا)
  • ۱۳۸۳ طبل بزرگ زیر پای چپ (کاظم معصومی)
  • ۱۳۸۴ صحنه جرم، ورود ممنوع (ابراهیم شیبانی)
  • ۱۳۸۴ چهارشنبه سوری (اصغر فرهادی)
  • ۱۳۸۶ حقیقت گمشده (محمد احمدی)
  • ۱۳۸۶ آتشکار (محسن امیریوسفی)
  • ۱۳۸۷ پوسته (مصطفی آل احمد)
  • ۱۳۸۷ پوست موز (علی عطشانی)
  • ۱۳۸۷ حریم (سیدرضا خطیبی سرابی)
  • ۱۳۸۸ همبازی (غلامرضا رمضانی)
  • ۱۳۸۸ شب واقعه (شهرام اسدی)
  • ۱۳۸۸ بیداری رؤیاها (محمدعلی باشه آهنگر)
  • ۱۳۸۸ دموکراسی تو روز روشن (علی عطشانی)
  • ۱۳۸۸ شکلات داغ (حامد کلاهداری)
  • ۱۳۸۸ در انتظار معجزه (رسول صدرعاملی)
  • ۱۳۸۹ چرخ و فلک (بهرام بهرامیان)
  • ۱۳۹۰ گشت ارشاد (سعید سهیلی)
  • ۱۳۹۰ روزهای زندگی (پرویز شیخ‌طادی)
  • ۱۳۹۰ دوباره با هم (روزبه حیدری)
  • ۱۳۹۰ زندگی خصوصی آقا و خانم میم (روح‌الله حجازی)
  • ۱۳۹۱ استرداد (علی غفاری)
  • ۱۳۹۱ زندگی مشترک آقای محمودی و بانو (روح‌الله حجازی)
  • ۱۳۹۱ بشارت به یک شهروند هزاره سوم (محمدهادی کریمی)
  • ۱۳۹۲ مردن به وقت شهریور (هاتف علیمردانی)
  • ۱۳۹۲ پرواز زنبورها (حامد امرایی)
  • ۱۳۹۴ یاسین (حامد امرایی)
  • ۱۳۹۴ مشکل گیتی (بهرام کاظمی)
  • ۱۳۹۴ خوب، بد، جلف (پیمان قاسم خانی)
  • ۱۳۹۵ گشت ارشاد ۲ (سعید سهیلی)
  • ۱۳۹۵ بی حساب (مصطفی احمدی)

حمید فرخ نژاد

نویسندگی، کارگردانی و تولید حمید فرخ نژاد

  • ۱۳۷۶ کوچه پاییز (خسرو سینایی) – مدیر تولید
  • ۱۳۷۸ عروس آتش (خسرو سینایی) – فیلمنامه‌نویس
  • ۱۳۷۹ سفر سرخ – فیلمنامه‌نویس و کارگردان

مجموعه‌های تلویزیونی حمید فرخ نژاد

  • ۱۳۸۹ گمشده – – بازیگر مهمان
  • ۱۳۸۹ حبیب – (داریوش یاری) – تله فیلم
  • ۱۳۸۹ قلب یخی (اولین سریال بخش خصوصی ایرانی شامل سه فصل ۱۲ قسمتی) – (محمدحسین لطیفی) – بازیگر
  • ۱۳۸۶ حلقه سبز – (ابراهیم حاتمی‌کیا) – بازیگر
  • ۱۳۷۸ آغوشهای خالی – (وحید نیکخواه آزاد) – بازیگر

حمید فرخ نژاد

تئاتر حمید فرخ نژاد

  • ۱۳۸۳ شب هزار و یکم (بهرام بیضایی) – بازیگر

جوایز حمید فرخ نژاد

  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلمنامه هجدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم عروس آتش – (۱۳۷۸)
  • جایزه تندیس زرین جشن خانه سینما بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد برای فیلم عروس آتش – (۱۳۷۹)
  • جایزه بهترین بازیگر جشنواره سینمای خانواده برای بازی در فیلم ارتفاع پست – (۱۳۸۱)
  • جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کارلووی واری برای فیلم عروس آتش – (۲۰۰۰)
  • جایزه بهترین بازیگر سال به انتخاب منتقدان مجله فیلم (۱۳۸۰ و ۱۳۸۱)
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو برای فیلم طبل بزرگ زیر پای چپ – (۲۰۰۶)
  • جایزه بهترین بازیگر مرد پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم آسیا و اقیانوسیه برای فیلم شب واقعه – (۲۰۱۰)
  • جایزه تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد به طور مشترک برای فیلم به رنگ ارغوان – (۱۳۸۹)
  • جایزه بهترین بازیگر مرد یازدهمین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم‌های دموکراسی تو روز روشن و شب واقعه – (۱۳۸۹)
  • جایزه بهترین بازیگر مرد اولین دوره جشنواره جام جم برای فیلم حبیب – (۱۳۹۰)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم استرداد – (۱۳۹۱)
  • حمید فرخ نژاد

     

    حمید فرخ نژاد

تازه ترین فیلم های سینمایی دنیا را بشناسید

تازه ترین فیلم های سینمایی دنیا را بشناسید

در این مطلب به گزارش پارس ناز و به نقل از وبسایت متاکریتیک اطلاعات و آخرین اخبار از سینمای جهان و فیلم های سینمایی بروز دنیا برای شما آماده شده است. این فیلم های قرار است در طول ماه های آینده بر روی پرده ی نقره ای سینما بروند.

 

شما می توانید در اینجا با اخبار فیلم های مورد علاقه خودتان و همچنین ستاره های سینمایی که قرار است در این فیلم های به ایفای نقش بپردازند آشنا شوید. پس با پارس ناز همراه باشید.

 

فاز سوم کمپانی مارول با اکران “کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی” (Captain America: Civil War) در روز ششم مه شروع می شود. این فیلم رویدادهای فیلم سینمایی “انتقام‌جویان: عصر اولتران” را دنبال می کند و تنش و اصطکاک بین استیو راجرز یا همان کاپیتان آمریکا (با بازی کریس اوانز) و تونی استارک یا همان مرد آهنی (با بازی رابرت داونی جونیور) با بازگشت ژنرال راس (با بازی ویلیام هرت) از فیلم “هالک شگفت انگیز” بالا می گیرد.

 

دو کاراکتر دیگر به نام های پلنگ سیاه (با بازی چادویک بوسمن) و مرد عنکبوتی (با بازی تام هالند) نیز به فیلم اضافه شده اند که جذابیت فیلم را بیشتر می کنند. آنتونی و جو روسو، کارگردان های این فیلم که قبلاً فیلم “کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان” را کارگردانی کرده بودند دوباره در این فیلم به تیم بازیگرانی همچون اسکارلت جوهانسون، سباستین استن، آنتونی مکی، پل بتانی، جرمی رنر، دان چیدل، الیزابت اولسن، امیلی ون‌کمپ و فرانک گریلو پیوسته اند.

 

تازه ترین فیلم های سینمایی دنیا را بشناسید

 

اگر به فیلم های اکشن علاقه ای ندارید، امسال تابستان می توانید از تماشای چند کمدی لذت ببرید و به نظر می رسد که “جزیره تنهایی” (The Lonely Island) یکی از این کمدی ها باشد. تیم سه نفره اندی سمبرگ، اکیوا شیفر و جورما تاکون فیلمنامه آن را نوشته اند و شیفر و تاکون آن را کارگردانی کرده اند.

 

این فیلم ماجرای سقوط خواننده/رپری به نام Conner4Real (با بازی سمبرگ) بخاطر عدم موفقیت آلبومش را به تصویر می کشد که مجبور می شود به گروه قدیمی موزیکش بپیوندد. سارا سیلورمن، بیل هیدر، تیم میدوز، ویل آرنت، مایا رودولف و ایموجن پوتس نیز در این فیلم کمدی که روز سوم ژوئن روی پرده سینماها می رود، حضور دارند.

 

تازه ترین فیلم های سینمایی دنیا را بشناسید

 

ایلیا نایشولر کارگردان روسی اولین تجربه فیلم بلندش را با فیلمی اکشن با زاویه دوربین اول شخص آغاز کرد. این فیلم با دوربین های فیلمبرداری GoPro که روی بدن بازیگر سوار می شوند فیلمبرداری شده و توسط سربازی به نام هِنری روایت می شود که در تلاش است همسرش (با بازی هیلی بنت) را از شروری با نیروهای ماوراء الطبیعه نجات دهد.

 

دانشمندی به نام جیمی (با بازی شارلتو کوپلی) با یونیفرم های متفاوت تنها کمکی است که هنری دریافت می کند. تاریخ اکران فیلم سینمایی “هِنری هاردکور” یا “هاردکور هنری” (Hardcore Henry) روز هشتم آوریل 2016 است.

 

تازه ترین فیلم های سینمایی دنیا را بشناسید

 

در فیلمی اقتباسی از رمان دیو اگرز، تام هنکس نقش تاجری آمریکایی را بازی می کند که به عربستان سعودی اعزام شده تا قراردادی را منعقد کند که امیدوار است زندگی اش را زیر و رو کند. راننده اش (با بازی الکساندر بلک) به او کمک می کند تا با آداب و رسوم محلی آشنا شود و پزشک عرب زیبایی (با بازی ساریتا چودهوری) نیز در کنار اوست.

 

این فیلم توسط تام تیکور اقتباس و کارگردانی شده که آخرین فیلم بلند او، فیلم بلندپروازانه “اطلس ابر” (Cloud Atlas) بود که برادران واچوفسکی آن را کارگردانی کردند. فیلم “هولوگرامی برای پادشاه” (A Hologram for the King) روز 22 آوریل 2016 اکران می شود.

 

تازه ترین فیلم های سینمایی دنیا را بشناسید

 

فیلم “خاطرات ادرال” (The Adderall Diaries) اقتباسی از زندگی نامه پرفروش استیون الیوت به نویسندگی و کارگردانی پاملا رومانوفسکی است که قرار است روز 15 آوریل در سینماهای منتخب اکران شود. جیمز فرانکو نقش الیوت، رمان نویسی را بازی می کند که زمانی موفق بوده است و حالا فکر و ذکرش یک پرونده قتل بسیار مهم است.

 

وی در این مسیر با گزارشگری با بازی امبر هرد آشنا می شود و همچنین پدرش (با بازی ادی هریس) که مدتها او را ندیده بود ملاقات می کند.

 

تازه ترین فیلم های سینمایی دنیا را بشناسید

 

انیمیشن “کوبو و دو تار” (Kubo and the Two Strings) که قرار است 19 اوت 2016 روی پرده سینماها برود، یک انیمیشن استاپ-موشن است که توسط پویانماهای استودیوی لایکا تولید شده و قصه کوبو را تعریف می کند که با کمک میمون و سوسک باید زره پدرش که زمانی بزرگترین جنگجوی سامورایی دنیا بوده را پیدا کند.

 

صداپیشگان این انیمیشن عبارتند از آرت پارکینسون (بازیگر نقش ریکون استارک در سریال مشهور “بازی تاج و تخت”)، شارلیز ترون، جورج تاکی، متیو مک‌کانهی، رونی مارا و رالف فاینس و البته ستاره های واقعی در واقع پویانماهای استودیوی لایکا هستند که قبلاً هم انیمیشن هایی مانند “کورالاین”، “پارانورمن” و “باکس ترولز” را تولید کرده اند.

 

تازه ترین فیلم های سینمایی دنیا را بشناسید

 

جدیدترین فیلم گِرگ مک‌لین کارگردان سری فیلم های “ولف کریک” (Wolf Creek) حالا با فیلم “تاریکی” (The Darkness) بازگشته که کوین بیکون، رادا میچل، دیوید معزوز و لوسی فرای در نقش خانواده ای نقش آفرینی می کنند.

که بعد از سفر به گرند کنیون حالا به خانه بازگشته اند، ولی با نیرویی ماوراءالطبیعه روبرو می شوند که از ترس ها و آسیب پذیری آنها تغذیه می کند. این فیلم روز 13 مه 2016 اکران خواهد شد.

 

تازه ترین فیلم های سینمایی دنیا را بشناسید

 

اخبار و یادداشت های کوتاه درباره فیلم هایی که قرار است ساخته شوند:

 

جی. کی. سیمونز قرار است در فیلم “لیگ عدالت” (Justice League) نقش کمیسر گوردون را بازی کند. (منبع: Heat Vision)

 

فیون وایت‌هد و هری استایلز، عضو گروه وان دایرکشن، قرار است در مقابل تام هاردی، کنث برانا و مارک رایلنس در فیلم “دانکرک” (Dunkirk) ساخته کریستوفر نولان نقش آفرینی کنند. (منبع: TheWrap و Deadline)

 

جیک جانسون و آنابل والیس به ستاره هایی همچون تام کروز و سوفیا بوتلا می پیوندد تا در فیلم “مومیایی” (The Mummy) بازی کنند. (منبع: TheWrap & Variety)

 

زندایا به تام هالند در فیلم جدید “مرد عنکبوتی” ساخته جان واتس پیوست. (منبع: Deadline)

 

تام تیلور قرار است نقش جیک چمبرز را در کنار ادریس البا و متیو مک‌کانهی در فیلم “برج تاریک” (The Dark Tower) بازی کند. (منبع: Variety)

 

وودی هارلسون و سم راکول به فرانسیس مک‌روماند پیوست تا در فیلم جدید مارتین مک‌دونا بازی کند. (منبع: Deadline)

 

دیزی ریدلی یکی از چندین بازیگر زنی است که برای بازی در فیلم دوباره‌سازی “مهاجم مقبره” (Tomb Raider) در نظر گرفته شده است. (منبع: Deadline)

 

نیکولاس کیج در فیلم مهیج “انتقام: یک داستان عاشقانه” (Vengeance: A Love Story) بازی خواهد کرد و خودش آن را کارگردانی خواهد کرد. (منبع: Variety)

 

مایکل کیتون به تیم بازیگران فیلم “آدمکش آمریکایی” (American Assassin) که اقتباسی از سری رمان های پرفروش وینس فلین است پیوست. (منبع: Deadline)

 

لاس هالستروم فیلم اکشن زنده “فندق‌شکن” (The Nutcracker) را کارگردانی خواهد کرد. اشلی پاول فیلمنامه آن را نوشته است. (منبع: Heat Vision)

 

هالی بری در حال مذاکره برای بازی در نقش رئیس سیا در دنباله فیلم “کینگزمن: سرویس مخفی” (Kingsman: The Secret Service) ساخته متیو وان است. (منبع: Deadline)

 

کریستوف واتز به تیم بازیگران مت دیمون، ریس ویثراسپون، الک بالدوین، نیل پاتریک هریس، جیسون سادیکیس و هونگ چائو در فیلم جدید الکساندر پین به نام Downsizing پیوست. (منبع: THR)