تبلیغات

لالجین پایتخت سفال

یکشنبه, 23 ارديبهشت 1397 05:56

صنعت سفال لالجین در همدان

صنعت سفال ایران سال هاست که به دلایل مختلفی رشد کرده و کاربردهای متنوعی دارد که به دیگر کشورها نیز صادر می شود. از میان تمام صادرکنندگان سفال، شهر لالجین مهمترین مرکز در کشور است که برای مدتی است که این صنعت را در خود جای داده است. سفال لالجین جزو آن دسته هنرهایی است که در خانه های بسیاری از ما ایرانیان وجود دارد و شهر لالجین یکی از شهرهای گردشگری استان همدان است که به پایتخت سفال ایران معروف است. برای رفتن به آن ها باید حدود ۲۵ کیلومتر از شهر همدان خارج شوید و به این منطقه برسید. اگر نگاهی به آثار به دست آمده در منطقه لالجین بندازیم متوجه می شویم که پیشینه سکونت در این منطقه به حدود سده پنجم هجری می رسد. در این مطلب علاوه بر سفال لالجین به معرفی این منطقه می پردازیم. 

سفال لالجین

تاریخچه


می‌گویند که لالجین دو بار از زمانی که به یک شهر تبدیل گشته، ویران شده است. یکی از آن ویرانی ها در حمله مغول ها بوده و دیگری زمانی که افغان ها به رهبری محمود افغان در زمان صفویان به شهرهایی از کشور حمله کردند. علاوه بر آن حمله ای نیز در زمان خوارزمشاه و مردآویج نیز حمله هایی نه به شدیدی دو مورد اول به این شهر داشته است. مردم این شهر اعتقاد دارند که تاریخ این شهر از لحاظ مکانی بیشتر در شمال و شمال غرب آن دیده می شود. چرا که هنوز هم در بعضی از نقاط آثاری از تنور، چاه، خشت و سفال به دست می آید.

سفالگری در لالجین

تاریخچه پیدایش سفال

در تمام ایران پیدایش سفال به بیش از ۱۰ هزار سال پیش برمی گردد. ساخت سفال به زمانی برمیگردد که انسان ها عموما در دشت زندگی می کردند و یکجانشینی تازه بوجود آمده بوده است. ظروف سفالی در ابتدا بیشتر برای نگهداری از آب و مواد غذایی استفاده می شود زیرا سفال خاصیت فاسد نشدنی دارد. سفال لالجین نیز به تاریخ دوری برمیگردد. قدیمی ترین چرخ سفالگری در ایران در منطقه شوش بوده که البته دیگر چرخ هایی که باستان شناسان یافت کرده اند در منطقه ای بوده که از لالجین زیاد دور نیست که را به نام تپه سیلک می شناسیم. در روستای سیلک ظروف سفالی بسیاری پیدا شده است و به دلیل وجود چرخ، آن‌ها بسیار منظم تر از اشکال اولیه ظروف ها هستند. این این منطقه ظروف سفالی قرمز رنگی نیز موجود بوده که از پیشرفت خوب این صنعت در سیلک خبر می دهد. در شهر لالجین بیشتر مردم از زمان قدیم شغل سفال گری داشتند و علاوه بر ظروف سفالی زیادی که در این منطقه یافت شده، هنر آن که نسل به نسل به امروز رسیده نیز گواه تاریخ بلند سفالگری در این شهر است.

ظروف سفالی

وجه تسمیه

در مورد وجه تسمیه لالجین گفته های مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که به دلیل آن که مردم لالجین به یکی از شاخه های زبان آذری صحبت می کنند، این نام از پرنده ای شکاری (لاچین) و یکی از قبیله های ترک گرفته شده و به مرور به لالجین تغییر نام پیدا کرده است. برخی دیگر بر این باورند که لالجین از دو بخش مجزا تشکیل شده است. این دوبخش “لاله” و “جین” هستند. جین پسوند مکان برای برخی از شهرهایی مانند فارس جین است و معنی لالجین شهر لاله می باشد.

ظروف سفالی مینا کاری شده

سفال لالجین

همانطور که گفته شد سفال لالجین یکی از بهترین ها سفال های ایران می باشد. این شهر را می توان مرکز عمده سفال و سرامیک ایران دانست که صادرات آن به جهان بیشتر از هر نقطه دیگری ثبت شده است. سفال لالجین انواع گوناگونی دارد که می توان از جمله آن ها ظروف کاربردی و تزیینی، سرامیک های متنوع و … را نام برد. در ۴ شهریور ۱۳۹۵ جشنی در لالجین برگذار شد که در نتیجه نام گرفتن این شهر به شهر جهانی سفال بود. این ثبت جهان همانطور که انتظار می رفت باعث رشد اقتصادی این شهر و همچنین افزون شدن تعداد گردشگرانی که به این منطقه می آیند شد.

ظروفی از سفال لالجین

اگر بخواهیم در مورد چگونگی تهیه سفال لالجین برایتان بگوییم باید شما را با روستایی به نام دستجرد آشنا کنیم. این روستا خاک مورد نیاز سفالگری لالجین را به صورت کلوخ های بزرگ و کوچک به این روستا می فرستد. کلوخ ها را پس از کوبیدن با تخماق چوبی داخل تغارهای بزرگی با آب مخلوط می کنند تا به صورت غاب گل یا لوا در آید. پس از آن مخلوط به دست آمده را با الک‌ای مخصوص صاف می کنند تا ناخالصی های آن مثل سنگ ریزه ها جدا شود. سپس چند روزی آن را دست نمی زنند تا کمی سفت شود. بعد از گذشت این زمان و در صورت مناسب بودن گل، چوبی بلند را استفاده کرده تا خطوطی متقاتع به عمق چند سانت روی گل ایجاد کنند. سپس گل از خط های موجود ترک می خورد و به صورت خشت هایی در می آید. خشت ها در مرحله بعدی به کارگاه های مختلف فرستاده می شوند و در اتاقی به نام ترپاقدان انبار می شوند.

توده گل های انبار شده برای استفاده توسط دو نفر با پا ورز داده، پهن می شوند و این کار تا زمانی که گل کاملا آماده شود ادامه پیدا می کند. سپس گل آماده شده را به قسمت های کوچکتر تقسیم می کنند و به شکل کله قندهایی به اصطلاح چونه در می آورند. در این مرحله گل برای انجام سفال کاملا آماده است.

لالجین | سفال

سفال لالجین و کوره سفالگری

در بیشتر مواقع کوره های سفالگری از آجر ساخته می شوند و به دو قسمت پایین و بالا تقسیم می شوند. قسمت پایینی که به تنوره نیز معروف است جایی است که در آن یک مشعل بزرگ آهنی قرار می گیرد. در قسمت فوقانی نیز ظروف برای پخته شدن در تاقچه های مخصوص گذاشته می شوند. کوره ها بسته به بزرگی و کوچکی شان دارای چندین طاقچه هستند که ظرف های سفالی روی آن قرار می گیرند تا توسط حرارتی که از طبقه زیرین به آن ها می خورد، پخته و مناسب استفاده شوند. سفال لالجین جزو مرغوب ترین سفال هایی است که می توانید از پخته شدن درست آن اطمینان کامل داشته باشید.

باران کوثری در عصبانی نیستم!

یکشنبه, 23 ارديبهشت 1397 05:54

باران کوثری در «عصبانی نیستم!» +عکس



درمیشیان بعد از ساخت فیلم تحسین شده «بغض» که رویکردی اجتماعی داشت، «عصبانی نیستم!» را در روز پنجشنبه 24 مرداد مقابل دوربین برد و کار فیلمبرداری را بعد از 52 جلسه کار در تاریخ 19 مهر به پایان رساند و همه این‌ها در شرایطی بود که همزمان با فیلمبرداری هایده صفی‌یاری تدوین فیلم را شروع کرده بود.

یکی از ویژگی‌های دومین فیلم سینمایی درمیشیان همکاری دوباره او با باران کوثری است، اما نکته قابل توجه این است که کوثری زمانی که در «بغض» بازی می‌کرد وضعیتی متفاوت نسبت به «عصبانی نیستم!» داشت. او وقتی اواخر مرداد 92 مقابل دوربین رفت که بیش از دو سال را در دوران ممنوعیت از فعالیت سپری کرده بود.

فیلم سینمایی عصبانی نیستم,باران کوثری

این بازیگر و کارگردان برای فیلمبرداری کار قبلی به همراه گروه عازم ترکیه شده بودند، اما این فیلمساز این بار تصمیم گرفت تمامی کار خود را در تهران مقابل دوربین ببرد. تمامی لوکیشن‌های فیلم در تهران است و از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین مناطق پایتخت را شامل می‌شود.

فیلم سینمایی عصبانی نیستم,باران کوثری

درمیشیان برای ساخت فیلم قبلی خود با غلامرضا موسوی همکاری کرده بود. در این فیلم به لحاظ تهیه و سرمایه تولید نیز تلاش کرده تا شرایطی ویژه به وجود آورد و به این ترتیب تمامی بودجه و هزینه ساخت فیلم غیر از کانال‌های دولتی و حمایتی به دست آمده است و به این ترتیب «عصبانی نیستم!» را می‌توان فیلمی واقعی در بخش خصوصی نامید. این فیلم را خود او تهیه کرده است. پیش از این نام درمیشیان به عنوان تهیه‌کننده در «چه خوبه که برگشتی» ساخته داریوش مهرجویی عنوان شده بود.

فیلم سینمایی عصبانی نیستم,باران کوثری

تمامی بازیگران فیلم غیر از کوثری از میان بازیگران تئاتر انتخاب شده‌اند، در عین حال عوامل حرفه‌ای و با سابقه سینما همانند مهرداد میرکیانی به عنوان طراح چهره‌پردازی و نظام‌الدین کیایی به عنوان صدابردار در این فیلم همکاری داشته‌اند.

«بغض» فیلم قبلی درمیشیان در ششمین جشن منتقدان برنده سه جایزه بهترین کارگردانی اول، بهترین تدوین و بهترین فیلم برداری شده بود و در بیش از پانزده  فستیوال جهانی به نمایش درآمده است.

فیلم سینمایی عصبانی نیستم,باران کوثری

«عصبانی نیستم» براساس آنچه در خلاصه داستان اعلام شده از سوی سازنده فیلم آمده قصه‌ای به این شرح دارد: «خـرداد 1392: نوید و ستاره در تهران زندگی می کنند... »

/خبر آنلاین

ناگفته های ترلان پروانه از فراری

پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1397 09:16

 بازیگر فیلم فراری

ترلان پروانه به خاطر سیمای زیبایش از همان کودکی مورد توجه رسانه ها قرار گرفت . او در سن 3 سالگی از طرف یک شرکت آگهی جهت ساخت یک تیزر تبلیغاتی دعوت شد.ترلان پروانه

ترلان پروانه

بین بچه هایی که از سه چهار سالگی وارد حرفه بازیگری شدند، تعداد کمی از آن ها عمر حضورشان در این عرصه دورقمی شد و اکثرا در همان سال های کودکی و نوجوانی از دور خارج شدند. ترلان پروانه یکی از آن هایی است که از کودکی وارد حرفه بازیگری شد و حالا در آستانه ورود به دهه سوم زندگی اش، به بازی در نقش های اصلی در فیلم های سینمایی مهم هم رسیده است. او با بازی در نقش کودکان در سریال های تلویزیونی کارش را استارت زد و پله پله بالا آمد و کم کم سر و کله اش در فیلم های سینمایی هم پیدا شد.

 

ترلان پروانه بازیگر سینما و تلوزیون


سال 90 و زمانی که او برای بازی در فیلم «آهوی پیشونی سفید» (سید جواد هاشمی) پروانه زرین کودک و نوجوان را گرفت، نشان داد حالا دیگر از مرز بازی کردن در نقش کودکان عبور کرده و می تواند در نقش های متفاوت هم حضور داشته باشد. 
امسال او با دو کارگردان مطرح یعنی علیرضا داودنژاد و سعید سهیلی در جشنواره فجر حضور دارد. اگرچه نقشی که در فیلم داودنژاد بازی کرده نقش به مراتب بهتر و مهم تری است.


کار با علیرضا داودنژاد برای هر بازیگری یک اتفاق مهم است. مهم از این جهت که او استاد بازی گرفتن و معمولا همه کسانی که جلوی دوربینش قرار می گیرند، می درخشند. مصاف شما با این اتفاق و این تجربه خاص چطور بود؟


کار با آقای علیرضا داوودنژاد برای هر بازیگری اتفاقی مهم و فراموش نشدنی است. من هم این احساس را داشته و دارم. ایشان علاوه بر این که استاد بازی گرفتن از بازیگر هستند، تعامل بسیار خوبی هم با بازیگران دارند که همین مسئله باعث درخشش کارهایشان می شود.


حالا که از نزدیک با داودنژاد همکاری کردید، می توانید براساس تجربیاتتان بگویید این کارگردان تعاملش با بازیگرها چطور است که معمولا جلوی دوربین او شاهد درخشش بازیگران هستیم؟


آقای داودنژاد درعین حالی که بسیار سختگیر و جدی هستند، تعامل بسیار خوب و مثبتی با بازیگرها دارند. از هیچ پلانی به سادگی نگذشتند. محدودیت هایی که برخی مواقع مانع می شود کارگردان بهترین صحنه را به تصویر بکشد، برای آقای داودنژاد معنا نداشت.


کمی هم راجع به خودت در این فیلم صحبت کنیم، با «فِراری» باید منتظر اتفاقی خارق العاده از طرف ترلان پروانه باشیم و یک بازی ویژه ببینیم؟


نهایت تلاش خود را برای این که یک اتفاق خوب رقم بزنم به کار بردم و قضاوت را به بیننده های کار می سپارم. البته نه تنها من بلکه کل گروه تمام توان و تلاش خود را برای درخشان شدن این اثر را به کار بردند.

 

ترلان پروانه در فیلم فراری


محسن تنابنده در چند سال اخیر به یکی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون ما تبدیل شده است، بازی در کنار او چطور بود. از نظر تعامل و همراهی و این که چقدر در انتقال حس بازی به تو به عنوان پارتنرش کمک می کرد؟


بازی در کنار بازیگران حرفه ای بهترین شانس هر بازیگری است. در کودکی و نوجوانی این افتخار را داشتم در کنار بزرگان سینما بازی کنم. در فیلم فراری هم بازی در کنار آقای تنابنده برای من افتخار بود. آقای تنابنده همراه بسیار خوبی بودند و با توجه به این که کار از نظر زمانی طولانی تر از سایر پروژه ها بود، این همراهی از طرف ایشان کمک کننده بود.


گویا قبل از انتخابت به عنوان نقش اصلی فیلم «فراری» آقای داودنژاد برای این نقش از تعدادی نابازیگر تست گرفته بود اما در نهایت تصمیم گرفت این نقش را به یک بازیگر حرفه ای که با قاب دوربین آشنایی دارد بسپارد. در جریان این ماجرا هستید و اصلا آقای داودنژاد به شما گفت که چطور شد به انتخاب شما رسید؟


آقای داودنژاد از تعداد زیادی نابازیگر تست گرفته بودند. وقتی من را به دفترشان دعوت کردند فقط یک جمله گفتند که همین جمله در طول کار و لحظات سخت ملکه ذهن من بود. گفتند:«ترلان، گلنار قصه «فراری» تو هستی، مگر این که بهتر از تو پیدا کنم.»


گلنار، نقشی که در «فراری» بازی می کنی برایت کاراکتر آشنایی نبود؟ یعنی با توجه به سن و سالت با چنین دخترهایی از نزدیک رو به رو شده بودی تا بتوانی از آن ها برای ایفای این نقش الهام بگیری؟


گلنار دختر ساده ای با رویاهای بزرگ است. چندان از نزدیک آشنا نبودم اما وقتی برای این نقش انتخاب شدم پس از آنالیزکردن نقش حس کردم به دخترهایی شبیه گلنار نزدیک شوم. حتی قبل از شروع کار سفری به شمال داشتم تا از نزدیک به فضای زندگی گلنار برسم.


با توجه به حضور این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، چقدر به موفقیت آن در این دوره و مرحله بعد در ارتباط با بازخوردهای مخاطبان امیدواری؟


همیشه کارهای آقای داودنژاد خاص بوده و مخاطب از دیدن آن لذت می برد. البته نه این که چون در فیلم سینمایی «فراری» بازی کردم این را بگویم. این جمله را به عنوان یک مخاطب کارهای ایشان گفتم.


فکر می کنی قصه این فیلم می تواند مخاطبان سخت پسند سینما را با خودش همراهی کند؟


قصه «فراری» متفاوت تر از بقیه کارهای آقای داودنژاد است و به نظر من قصه آن می تواند نظر مخاطب را جلب کند به طوری که تماشاگر تا انتها با آن همراهی کند.


اگر بخواهی قیاس کنی، «فراری» به کدام یک از کارهای قبلی آقای داودنژاد نزدیک تر است. خیلی ها اعتقاد دارند حال و هوای آن نزدیک به فیلم «بچه های بد» است؟


به نظر من «فراری»، «فراری» است و آن را مقایسه نمی کنم.


کمی از این فیلم فاصله بگیریم. بر امسال علاوه بر «فراری» فیلم «گشت ارشاد 2» را هم در بخش مسابقه داری. چطور برای بازی در این فیلم انتخاب شدی؟


از دفتر آقای سهیلی تماس گرفتند و پس از مذاکرات اولیه حضورم در آن قطعی شد. فیلم سینمایی «گشت ارشاد» فیلمی است که نقش های اصلی آن به دوش آقایان است اما بازیگران زن هم در بطن ماجرا هستند.


قسمت اول «گشت ارشاد» را در زمان اکرانش دیده بودی؟


بله دیده بودم.


قسمت دوم آن به اندازه قسمت اولش جذاب هست؟ همان طور که خودت گفتی کاراکترهای اصل آقایان هستند. اصلا کاراکترهای زن در متن ماجراهای آن هستند؟


بله همین طور است ضمن اینکه این فصل جذابیت های خاص خودش را دارد.


امسال که دو تا فیلم در جشنواره داری و در یکی از آن ها هم نقش اصلی بازی می کنی، به گرفتن سیمرغ هم فکر می کنی؟


فکرکردن به سیمرغ برای هر بازیگری شیرین است اما هدف نیست. من هیچ وقت هنگام پذیرفتن نقش به سیمرغ فکر نمی کنم. برای من ایفای درست نقش مهم است. این که توانسته باشم نقشی را درست به تصویر بکشم. هرچند سیمرغ جشنواره بال های زیبایی دارد و داشتن آن برای هر بازیگری مایه افتخار است و قطعا برای من هم داشتن سیمرغ اهمیت زیادی دارد. سوال شما من را یاد روزی انداخت که پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان را از جشنواره بین المللی کودک و نوجوان گرفتم. هر چند هنگام بازی در فیلم سینمایی «پیشونی سفید» به پروانه زرین فکر نمی کردم اما لحظه دریافت آن یکی از معدود لحظات شیرین و پرخاطره زندگی ام بود.


• داودنژاد بعد از کلاس هنرپیشگی که آن را به سبک و سیاق خودش و با حضور اقوام و نزدیکانش ساخت، در فراری دوباره به سمت بازیگران حرفه ای آمده و نقش های اصلی اش را به محسن تنابنده و ترلان پروانه سپرده است.


• فراری یکی از فیلم های مهم جشنواره امسال است. این فیلم سال پیش همین موقع در مرحله فیلمبرداری بود و به جشنواره سال گذشته نرسید.


• فراری قصه دختری است که از شمال به تهران می آید و در این مسیر با یک راننده تاکسی همسفر می شود.


• یکی از ویژگی های بارز فیلم های داودنژاد، بازی بازیگرانش است. او از مادر و مادربزرگش هم بازی های خوب گرفته. از همین رو خیلی ها معتقدند که دو بازیگر اصلی فیلم یعنی محسن تنابنده که البته همیشه خوب است و ترلان پروانه بازی های شگفت انگیزی در این فیلم داشته اند.


• داودنژاد ابتدا قصد داشت نقش نگار را که قهرمان زن فیلم فراری است، به یک نابازیگر بسپارد و به خاطر همین از کلی بازیگر تست گرفت اما در نهایت به این تصمیم رسید که این نقش سخت را به ترلان پروانه بسپارد.

فرهادی: اولویتم ساخت فیلم در ایران است

پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1397 06:45

اصغر فرهادی درنشست خبری فیلم «همه می‌دانند» در جشنواره کن گفت همچنان اولویت من ساخت فیلم در ایران است و امیدوارم فیلم جدیدم در ایران نیز اکران شود.

به گزارش ایسنا، اصغر فرهادی که به همراه «پنه لوپه کروز»، «خاویر باردم»، «ریکاردو دارین» و تهیه‌کننده این فیلم «الکساندر ماله‌گای» و «آلوارو لونگاریو» در این نشست خبری حضور یافته بود درباره ابعاد مختلف این فیلم صحبت کرد. 

وی درباره ساخت فیلم در یک فرهنگ و زبان دیگر و رسیدن به ایده‌های ساخت و ساختاربندی آنها با توجه به این که تاکنون یک فیلم در فرانسه و یک فیلم در اسپانیا ساخته گفت: واقعا کار کردن در یک فرهنگ و زبان دیگر کار دشواری است اما یک راه وسطی هم وجود دارد، من درباره مشترکات میان فرهنگ‌ها کار کردم و اگر قرار بود درباره موضوعات لوکال (داخلی) آنها فیلم بسازم نمی‌توانستم. به این اعتقاد دارم و بارها این را گفته‌ام یکی از دلایلی که در فرهنگ‌های دیگر کار کرده‌ام و در آینده نیز ممکن است کار کنم این است که احساس می‌کنم آنقدری که رسانه‌ها این تصور را ایجاد کرده اند که آدم‌ها در گوشه کنار جهان با هم متفاوت هستند واقعیت ندارد، ما به لحاظ احساسی در همه جای دنیا بیشتر شبیه هم هستیم، عشق، نفرت و خشم همه این‌ها حس‌هایی هستند که در همه جای دنیا شبیه هم هستند اما شکل بیان این احساسات در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است و ما باید بدانیم که چقدر شبیه هم هستیم. این هم برای افراد سایر فرهنگ‌ها که تصوراتی درباره مردم کشورم دارند مفید هست و هم برای کسانی که در کشورم زندگی می‌کنند و تصور می‌کنند افراد سایر نقاط جهان خیلی متفاوت از خودشان هستند.

وی در ادامه توضیح داد: در فرنسه اول فیلمنامه را نوشتم و بعد به دنیال بازیگر گشتم اما در مورد فیلم «همه می‌دانند» از ابتدا می‌دانستم که قرار است بازیگران آن «خاویر باردم» و «پنه‌ لوپه کروز» باشند. «باردم» را چند سال پیش در لس‌آنجلس دیده بودم و «کروز» را نیز چند سال بعد در مادرید ملاقات کردم. در واقع من می‌خواستم این فیلم را زودتر بسازم اما مجبور شدم برای چند هفته به ایران بازگردم و در انجا احساس کردم که باید فیلمی  در کشورم بسازم و فیلم «فروشنده» را ساختم. سپس به پروژه این فیلم در اسپانیا بازگشتم و «خاویر» و «پنه لوپه» خیلی بیشتر از آنچه معمولا بازیگران انجام می‌دهند در فرآیند ساخت این فیلم به من کمک کردند و این تجربه بسیار خوبی بود.

فرهادی در پاسخ به سوالی درباره پایان بندی متفاوت فیلم «همه می‌دانند» در مقایسه با سایر آثار مشابه خود توضیح داد: بیشتر فیلم‌هایی که می‌نویسم دارای پایان باز است. خودم خیلی موافق این اصطلاح نیستم. دوست دارم وقتی قصه تمام می‌شود یک قصه جدید در ذهن تماشاگر شکل بگیرد که این آدم‌ها چه سرنوشتی خواهند داشت و بیننده نگران سرنوشت آنها باشد. هر موقع که نوشتم و از سن ۱۳ سالگی هر چه که نوشتم این گونه بوده و بسیاری فکر می‌کنند برای نوشتن قصه‌ها در ذهنم خیلی حساب کتاب می‌کنم اما باید بگویم که در مرحله اول همه چیز از قلب و دورنم می‌آید و وقتی به پایان داستان نزدیک می‌شوم به خودی خود این‌گونه می‌شود و تعمدی در کار نیست. اما از این بابت خوشحالم چون این نوع پایان‌بندی این امکان را فراهم می‌کند که ما آدم‌ها را در پایان قصه فراموش نکنیم و فکر کنیم قصه بعدی چه خواهد بود.

 درباره این که این فیلم چقدر ایرانی است نیز باید بگویم این فیلم در ظاهر کاملا اسپانیایی است و خوشحالم که اسپانیایی‌هایی که دیشب فیلم را دیدند این وجه از فیلم را کاملا تشخیص دادند. اما یک روح ایرانی و شرقی نیز در فیلم وجود دارد. در هنر کلاسیک ایرانی، هنرمندان تلاش می‌کردند سازنده اثر دیده نشود و این چیزی است که آقای کیارستمی نیز در فیلم‌هایش انجام می‌داد و دوست داشت کارگردان در فیلم دیده نشود و این یک ایثارگری است. ما در معماری و در هنرمان در مقطعی این را دارشتیم. تمام تلاش من این بود که در این فیلم به نظر بیاید کارگردان نیست. حذف کامل خالق اثر چیزی است که در واقع روح شرقی این فیلم است.

«پنه لوپه کروز» بازیگر نقش اصلی این فیلم نیز با اشاره به این که برای بازی در این فیلم دستمزدی برابر با همسرش «خاویر باردم» گرفته با تمجید از اصغر فرهادی گفت: او به همه جزئیات دقت فراوانی دارد و همه اشتباهات ما را تشخیص می‌داد. کم می‌خوابید و تمام دیالوگ‌های ما را خط به خط حفظ بود و همه آنها را به ما یادآوری می‌کرد. شما هرگز نمی‌توانید سر او کلاه بزارید! فرهادی دیدی باز برای بحث و گفتگو دارد و به کوچکترین مسائل نیز دقت می‌کند.

«خاویر باردم» دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت فرهادی یکی از اسپانیایی‌ترین فیلم‌ها را ساخته است، حتی بیشتر از فیلم‌های کارگردان اسپانیایی. او خود را وقف فیلم می‌کند و به جزئیات توجه زیادی دارد.

فرهادی در این نشست خبری عنوان کرد همچنان اولویت من ساخت فیلم در ایران است و فیلم‌هایم را نیز تا جایی که بشود سعی می‌کنم در ایران نمایش دهم. درباره این فیلم هم نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتاد و فیلم دوباره تدوین می‌شود یا خیر. من کار خودم را می‌کنم و اگر امکان نمایش آن فراهم شود بسیار خوشحال می‌شوم. در یکی دو روز گذشته پیام‌های محبت آمیز زیادی از ایران دریافت کردم و مردم از نمایش فیلم در افتتاحیه کن خوشحال بودند. میل قلبی من نمایش فیلم در ایران است.

کنسرت ریچارد کلایدرمن در ایران

چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1397 10:14

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ریچارد کلایدرمن پیانیست و موزیسین سرشناس همراه با ارکستر حرفه‌ای در تاریخ 1 و 2 تیرماه در سالن وزارت کشور روی صحنه خواهد رفت تا برای نخستین بار پذیرای دوستدران موسیقی ایرانی در اجراهایش باشد.

کلایدرمن در اولین اجرای رسمی خود در ایران غافلگیری ویژه‌ای را نیز برای مخاطبان ایرانی خود دارد و قطعه «ای ایران» را قرار است با پیانو برای دوستداران ایرانی‌اش بنوازد.

کارنامه کاری این هنرمند جهانی بسیار غنی و پربار است و بارها و بارها مورد تقدیر بسیاری از بزرگان حوزه موسیقی قرار گرفته است.

مخاطب ایرانی بیشتر با آثاری چون: کاج نقره‌ای، ماه آتش، قلب طلایی، نامه‌ای به مادرم، خاطرات و کریسمس از این هنرمند خاطره دارند و این فرصت برای آنها بوجود آمده که بتوانند از نزدیک شاهد هنرنمایی وی باشند.

«کلایدرمن» تا کنون بیش از 1200 ملودی ضبط کرده‌است و با فروش بیش از 80 میلیون نسخه دارای 270 صفحهٔ طلایی و 70 صفحهٔ پلاتینیوم است. وی سبک رمانتیک نوینی را با تلفیق موسیقی کلاسیک و پاپ ساخته و استاندارد جدید از اجرای پیانو را که برای اغلب علاقه‌مندان پیانو و حتی مبتدیان قابل اجراست پدیدآورده است.

بسیاری از جوانان علاقه‌مندی شان به پیانو و موسیقی کلاسیک را مدیون آشنایی با موسیقی وی می‌دانند. در حقیقت موسیقی «کلایدرمن» همانند پلی موسیقی پاپ را به موسیقی کلاسیک پیوند زده، گرایش و درک موسیقی کلاسیک به ویژه موسیقی سازی را برای مردم دنیا آسان‌تر نموده‌است. در کتاب رکوردهای جهانی گینس، از وی به عنوان «موفق‌ترین نوازنده پیانو در سراسر دنیا» نام برده شده‌است.

این کنسرت به همت موسسه «رویال هنر» و تهیه کنندگی «مجید عبدی» برگزار خواهد شد و بلیت فروشی این کنسرت نیز از روز سه شنبه 18 اردیبهشت ساعت 14 در سایت «ایران کنسرت» آغاز خواهد شد.